Marina van Damme Fonds Wageningen kent 9000 euro toe aan Julia Samson

4 september 2018

Het Marina van Damme Fonds heeft haar eerste beurs toegekend aan de Wageningse alumna dr.ir. Julia E. Samson. Zij ontvangt een bedrag van 9000 euro. Deze fondsmiddelen zijn bedoeld om de carrière van vrouwelijke ingenieurs een verdieping of verbreding te geven met kennis of een internationale oriëntatie in de vorm van een studie of project. Julia Samson besteedt de middelen voor een extra studie in de Verenigde Staten. De beurs werd uitgereikt op 3 september bij de opening van het Academisch Jaar aan Wageningen University & Research dat in 2018 honderd jaar bestaat.

Bij de uitreiking memoreerde prof. Tinka Murk, hoogleraar Ecologie van marine dieren, de hoge wetenschappelijke en interdisciplinaire niveau van haar werk, tijdens de biologie-opleiding in Wageningen, maar ook de aansluitende studies in Woods Hole Oceanographic Institution in de VS en haar promotieonderzoek aan de University of North Carolina, VS, waarin ze telkens zee-onderzoek combineerde met technische wetenschappen. Zo werkte ze al tijdens haar biologie-opleiding samen met de TU Delft (Biomechanische technieken) om de krachten van een zee-egel tijdens het lopen te meten in relatie tot de functionele morfologie van de buisvoetjes. Julia Samson zet haar carrière voort aan het Department of Collective Behaviour van het Max Planck Instituut in Konstanz, waar ze zich concentreert op het collectieve gedrag en neurobiologie van pulserende (ritmisch openen en sluiten van de tentakels) van koralen. Als voorbereiding op deze functie volgt Julia Samson korte studies aan het Marine Biological Laboratory in Woods Hole Massachusetts, VS. De jury was unaniem in haar keuze uit de twaalf kandidaten.

Marina van Damme Fonds

Het Marina van Damme Fonds is gesticht door haar naamgever, die in Delft studeerde en promoveerde in Twente en vervolgens carrière maakte bij Akzo en de WRR. Met het fonds wil zij vrouwelijke ingenieurs en gepromoveerden ondersteunen die enige jaren werkervaring hebben en zich verder willen ontwikkelen. In 2003 stelde ze de jaarlijkse Marina van Damme-beurs in aan de universiteiten van Twente en Delft. In 2010 kwam daar de Technische Universiteit Eindhoven bij. Met het ontstaan afgelopen jaar van de 4TU Federatie heeft ze ook Wageningen toegevoegd aan deze serie. Gelauwerde onderzoeksters treden toe tot het Marina van Damme netwerk. Het netwerk telt inmiddels ruim 35 leden.

University Fund Wageningen

Het Marina van Damme Fonds is het 29e fonds op naam bij University Fund Wageningen (UFW). UFW verbindt mensen, ideeën en fondsen om bij te dragen aan de groei en bloei van de universiteit. Daarom investeert het fonds in versterking van de contacten tussen WUR en haar alumni, het bedrijfsleven en relevante maatschappelijke organisaties. UFW beloont en stimuleert excellent Wagenings onderwijs en onderzoek.

De Jury voor de Wageningse toekenning bestond uit vijf leden.