Meet-up: Welk onderwijs bied je toekomstige datawetenschappers voor de agrarische sector?

18 april 2019

WUR zet zich in om toekomstige data scientists goed op te leiden voor de agrarische (ag) sector, maar hoe weten we als WUR welke competenties, vaardigheden en kennis deze toekomstige datawetenschappers moeten hebben?

Tijdens de eerste Wageningen Data Science meet-up op 16 april 2019 kwamen geinteresseerden uit het bedrijfsleven samen met WUR onderzoekers en docenten om te leren en te discussiëren over de vaardigheden, competenties en kennis die toekomstige datawetenschappers zouden moeten hebben. Hoe kunnen succesvolle datawetenschappers geïnteresseerd raken of blijven in het werken in de ag-sector? Welke implicaties heeft dit voor het onderwijssysteem? Hoe kan WUR hier nog verder aan bijdragen?

Twee gastsprekers uit het bedrijfsleven: Jan Willem Kruize van RijkZwaan en Bram Visser van Hendriks Genetics, vertelden over hun ervaringen met Data Science in agrovoedingsbedrijven. Lucas Grus, Programmaleider Onderwijs van het Wageningen Data Competence Center (WDCC) presenteerde de nieuwste plannen van de WUR om studenten op te leiden in Data Science. Tijdens de discussie aan het eind -geleid door Arnold Bregt, Dean of Education- en de netwerkborrel kwam duidelijk naar voren dat de markt behoefte heeft aan datawetenschappers met een sterke domeinkennis. Om hieraan tegemoet te komen worden er momenteel .. nieuwe Data Science cursussen toegevoegd aan het keuze curriculum van Wageningse studenten.

Belangrijkste conclusies

• Bedrijven hebben moeite met het vinden van datawetenschappers met domeinkennis (plant- en diergenetica)
  • Zachte vaardigheden (vaardigheden om samen te werken) zijn cruciaal
  • WUR lijkt op de goede weg te zijn met nieuwe voorstellen voor data science-onderwijs
  • Misschien is er behoefte aan een specifiek WUR-data science-programma specifiek voor life sciences

Deze Meet-up werd georganiseerd door Campus Connect en WDCC. De volgende Meet-up over 'Deep Learning' vindt plaats op 12 juni 2019 in Impulse.