Met één klik op de knop studeren aan meerdere universiteiten

22 november 2021

Studenten die vakken kunnen volgen aan andere universiteiten zonder administratieve en organisatorische drempels, dat is de ambitie van het project Studentmobiliteit. In dit project voor studenten van Eindhoven University of Technology, Wageningen University & Research Universiteit Utrecht en UMC Utrecht is dan ook hard gewerkt om een platform te creëren waarop deze uitwisseling kan plaatsvinden.

Vanaf 22 november kunnen studenten met één klik op de knop vakken volgen bij de partnerinstellingen via www.EduXchange.nl. Op EduXchange oriënteren studenten zich op cursussen van andere instellingen en schrijven zich hierop in. Ook wordt het behaalde resultaat doorgegeven aan de eigen onderwijsinstelling. Dit is een eerste stap om het voor studenten makkelijker te maken een eigen curriculum samen te stellen over de grenzen van instellingen heen. Docenten kunnen via EduXchange hun onderwijs beter zichtbaar maken aan studenten van de verschillende instellingen. Studenten brengen verschillende expertises in, in het onderwijs zodat met een frisse blik naar het onderwerp van de cursus gekeken kan worden.

Uitgebreid aanbod aan vakken

Op dit moment staan ruim 60 vakken van de partnerinstellingen van de alliantie TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht op het platform. Dit aanbod bouwt de komende jaren verder uit. Daarnaast wordt gekeken of er een combinatie van verschillende vakken van de instellingen rond bepaalde thema’s via dit platform aangeboden kan worden.

Studenten stimuleren verder te kijken

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met SURF en medegefinancierd door het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Projectleider Ulrike Wild (WUR): ‘Deze mobiliteit mogelijk maken voor studenten vraagt een andere landelijke infrastructuur en manier van onderwijsaanbod aanbieden. Die ontwikkel je niet zomaar en daarom zijn wij zo trots dat het nu gelukt is. We hebben samen met de vier instellingen van de alliantie en SURF een prachtig resultaat neergezet. Het onderwijs wordt dankzij dit platform nog dynamischer en we stimuleren studenten echt over de grenzen van cursussen en instellingen heen te kijken.’

Strategische alliantie

Het EduXchange platform wordt als eerste gebruikt door studenten van de alliantie TU/e, WUR, UU en UMC Utrecht en wordt daarna landelijk verder uitgerold. Sinds 2019 werken deze instellingen samen in een strategische alliantie, met als motto challenging future generations. Jonge onderzoekers, docenten en studenten staan aan het roer en werken dwars door disciplines heen. De instellingen bundelen in de alliantie hun expertises om zo bij te dragen aan maatschappelijke transities op het gebied van gezondheid, voedsel, energie en duurzaamheid.