Minister Schultz van Haegen start testfase zelfrijdende voertuigen WEpods

Persbericht

Minister Schultz van Haegen start testfase zelfrijdende voertuigen WEpods

Gepubliceerd op
28 januari 2016

Het zelfrijdende voertuig, de WEpod, rijdt op de Wageningen Campus. Bij een succesvolle testfase breidt de route van het voertuig zich steeds verder uit, over de KennisAs, naar intercitystation Ede-Wageningen. Gelderland is daarmee een van de eerste regio’s waar getest wordt met zelfrijdende voertuigen, aangestuurd vanuit een controlekamer.

Op 28 januari heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het startschot gegeven voor de testfase van de WEpods. Naast de ontwikkeling van de techniek in en om het voertuig zelf, veelal door de TU Delft, wordt er in deze testfase ook gekeken naar de ontwikkelingen op het gebied van certificering, verzekering, aansprakelijkheid, gedrag van mensen, wegbeheer en inrichting en wetgeving. Onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden werken samen aan deze kennisontwikkeling op allerlei vlakken.

De provincie Gelderland, initiatiefnemer van de pilot, geeft hiermee aan dat er serieus werk wordt gemaakt van haar ambities voor nieuwe, flexibele, duurzame en sociale mobiliteit. Gedeputeerde Conny Bieze: ” Mensen zullen altijd willen blijven reizen. Alleen de manier waarop gaat veranderen.  Dat is zeker. Door deze pilot kunnen we de toekomst helpen vormen. Dit initiatief draagt bij aan het ontstaan van nieuwe vormen van openbaar vervoer. Deze innovatieve aanpak past naadloos bij de innovatie Regio Food Valley.”

Minister Schultz: “Met de WEpod beginnen we aan een volstrekt nieuwe etappe in de ontdekkingsreis die Nederland is begonnen om het vervoer soepeler, veiliger en schoner te maken. We zetten met dit project nieuwe stappen naar zelfrijdend vervoer in de praktijk. Alleen door de praktijk op te zoeken kunnen we nieuwe kennis op doen, niet alleen technische kennis maar ook kennis over veiligheid, aansprakelijkheid en privacy. Dit vergroot ook de economische kansen van onze automotive sector.”

Toekomst

Er zijn in de wereld meerdere initiatieven met zelfrijdende shuttles zoals de Rotterdam Rivium Parkshuttle, de Heathrow shuttles en de Masdar pods. Deze voertuigen rijden op speciale gesloten rijbanen. Autofabrikanten ontwikkelen systemen die deelrijtaken van de bestuurder overnemen. De WEpods gaan op de openbare weg rijden tussen het ‘normale’ verkeer en hebben geen bestuurder. Een 'controlroom' houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid, maar neemt het stuur niet over. Vooralsnog is er ook een steward in het voertuig die de gasten begeleidt. De WEpods rijden op een vast traject en vervoeren mensen op de Campus van Wageningen UR en passagiers van de Universiteit naar station Ede-Wageningen. Het systeem kan op termijn uitbreiden naar meer trajecten en naar andere regio’s in Nederland. Zo kan het systeem leiden tot een kwaliteitssprong naar een meer flexibel openbaar vervoer.

Wat is de WEpod?

De WEpod is een zelfrijdend voertuig zonder stuur en zonder pedalen. Het rijdt volledig automatisch en rijdt op elektriciteit. Enkele kenmerken:

  • 6 persoons cabine, met automatische deur en uitschuifplateau voor rolstoelgebruik.
  • Hoogte 275 cm, breedte 199 cm , lengte 393 cm, draaicirkel 9 meter tussen muren
  • Maximum snelheid van 40 km/uur ( in de testfase rijdt de WEpod 25 km/uur)
  • Elektrische aandrijving met een bereik van circa 100 km

Navigatie

Goede navigatie is onmisbaar voor een zelfrijdend voertuig om zijn weg veilig en betrouwbaar te kunnen volgen. Hiervoor wordt een speciale zeer nauwkeurige landkaart van de route gemaakt waarop naast de geometrie van de weg ook alle zichtobjecten (bomen, lantaarnpalen) zijn opgenomen. Daarop wordt de precieze bewegingslijn van het voertuig geprojecteerd en wordt de (maximale) snelheid per wegdeel vastgelegd. Een dergelijke kaart maken is nieuw en de exacte definitie is in dit project ontwikkeld. 

Veiligheid

Door camera’s, radarsensoren en lasersensoren heeft de WEpod de juiste informatie over haar omgeving om daar goed op te kunnen anticiperen. Verschillende boordcomputers combineren alle gegevens en geven opdrachten aan onder meer de remmen en het stuur. Op deze wijze kan het voertuig goed reageren op overige weggebruikers en plotselinge veranderingen. Bij vooraf bepaalde kritische punten en als het voertuig tijdens de rit stopt, krijgt een operator in de 'control room' een signaal om mee te kijken met het voertuig en bepaalde acties in het voertuig te initiëren. Ook kunnen de passagiers altijd contact opnemen met de 'control room' vanuit de WEpod.