Mkb levensmiddelen- industrie Noord-Oost Nederland vaakst innovatief

Nieuws

Mkb levensmiddelen- industrie Noord-Oost Nederland vaakst innovatief

Gepubliceerd op
3 december 2014

De regio Noord-Oost Nederland (Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel) is opvallend innovatief. Hier doen in de periode 2008-2010 de meeste levensmiddelenbedrijven productinnovaties. In de regio Gelderland–Utrecht worden de meest radicale innovaties gedaan; de zogenoemde leader innovaties. Bijzonder is dat de meeste subsidies voor innovatie ook naar deze regio gaan. LEI Wageningen UR onderzocht in opdracht van het ministerie van Economische Zaken de verschillen tussen innovaties bij mkb en grote bedrijven in de Nederlandse levensmiddelenindustrie, en tussen de regio’s in Nederland.

Mkb-ers die opvallend innovatief zijn zoals in Noord-Oost Nederland zijn meer internationaal gericht, werken relatief veel samen bij innovatieprojecten, passen meer creatieve methoden toe om nieuwe idee├źn en innovatie te stimuleren en ontvangen relatief weinig subsidie van de overheid. De bedrijven in deze regio zijn vaker followers (product is niet nieuw voor de markt, wel nieuw voor het bedrijf) dan leaders als het gaat om innovaties. Van alle mkb innoveerde 23% met nieuwe goederen en 5% met nieuwe diensten. Bij de grote bedrijven was dat respectievelijk 54% en 12%.

Mkb is groot in aantallen

Productinnovaties van het mkb zijn relatief vaker follower-innovaties dan leader-innovaties. Desondanks is het aantal mkb met leader-innovaties veel hoger dan de ongeveer honderd grote levensmiddelenbedrijven in Nederland; en waarschijnlijk zorgen die vele mkb gezamenlijk ook voor meer leader-innovaties dan de grote bedrijven. De gezamenlijke uitgaven voor machines, apparaten en software is ook van vergelijkbare orde als bij het grootbedrijf. Relatief meer grote bedrijven weten overheidssteun voor innovaties te realiseren. De totale overheidsuitgaven voor innovatie bij het mkb zijn wel hoger dan voor het grootbedrijf.