Meer wind in de stad dan erbuiten

2 oktober 2018

In de stad waait het soms harder dan op het omringende platteland, ontdekte promovendus Arjan Droste. Hij noemt dit verrassende fenomeen het windeilandeffect.

De naam refereert aan het bekende hitte-eilandeffect, het verschijnsel dat het in de stad vaak warmer is dan erbuiten. Maar geldt iets soortgelijks ook voor wind? Het gaat volkomen tegen de intuïtie in, erkent Droste, werkzaam bij de leerstoelgroep Meteorologie en Luchtkwaliteit. ‘Dat kan niet kloppen, was ook mijn eerste gedachte toen ik de resultaten van mijn modelberekeningen zag. In de stad was de gemiddelde windsnelheid hoger dan op het platteland. Terwijl daar de wind vrij spel heeft en niet wordt geblokkeerd door gebouwen.’

Zwakke wind

Maar het bleek dus wel te kloppen. Ook na het wegwerken van wat schoonheidsfoutjes bleef het effect recht overeind staan. Een ogenschijnlijk foutje werd zo een interessant paper in het jongste nummer van Environmental Research Letters. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het effect klein is -zo’n halve meter per seconde- en voornamelijk in de middag optreedt, bij zwakke wind en bij niet al te hoge bebouwing.

Lees het hele verhaal op Resource.wur.nl, de nieuwswebsite voor studenten en medewerkers van Wageningen University & Research.