Persbericht

NWO steunt project voor gefermenteerd voedsel in Zambia om ontwikkeling en voeding te stimuleren

Published on
8 mei 2014

Zoals wij yoghurt, wijn en bier hebben, heeft Zambia talloze lokale gefermenteerde voedingsproducten. Veel van deze producten worden dagelijks door een groot deel van de bevolking geconsumeerd. Gefermenteerde voedingsproducten beschikken over een aanzienlijke toegevoegde waarde ten opzichte van niet-gefermenteerde voedingsproducten dankzij hun hogere voedingswaarde, langere houdbaarheid en betere smaak. De producten worden lokaal volgens oude tradities geproduceerd met behulp van microbiële activiteit. De producenten zijn bijna uitsluitend vrouwen, die de producten op de plaatselijke markten verkopen om in hun eigen levensonderhoud en dat van hun gezin te voorzien.

DSC03884.JPG

Er is maar weinig bekend over de eigenschappen van Zambiaanse gefermenteerde producten en er wordt op dit moment niets gedaan met de mogelijkheden die deze producten bieden om ontwikkeling te stimuleren. Dit project richt zich op de belangrijkste elementen uit de voedselwaardeketens van deze producten om de ontwikkeling ervan te stimuleren.

Traditioneel gefermenteerde producten

We stellen vast wat de voorkeuren en wensen van de consument zijn en onderzoeken hoe de smaak, de voedingswaarde en de voedselstabiliteit en -veiligheid van de producten wordt beïnvloed door productieprocedures, fermentatieprocessen en de ecologie van de populaties micro-organismen die verantwoordelijk zijn voor de fermentatie. Het project omvat verder fundamenteel onderzoek naar de microbiële ecologie en evolutie die de producteigenschappen bepalen. Hierbij dienen traditioneel gefermenteerde producten als modelsysteem voor een experimenteel onderzoek naar de evolutie van ecosystemen.

NWO-WOTRO grant

Het project is een uitbreiding van een momenteel lopend Marie Curie-project van Sijmen Schoustra (Laboratorium voor erfelijkheidsleer, kenniseenheid Plant, Wageningen UR). Met deze NWO-WORTO-beurs breiden we het project uit met drie PhD-studenten in een samenwerking binnen Wageningen UR met collega's van Food Quality and Design en Levensmiddelenmicrobiologie (Anita Linnemann en Eddy Smid) en andere partners in Nederland (CSK Food Enrichment en Yoba-for-Life) en in Zambia (University of Zambia, Tropical Diseases Research Centre, Heifer International).