19 mei 2021

Black Sigatoka is samen met Panama Disease wereldwijd de meest gevreesde ziekte onder bananenboeren en wordt veroorzaakt door de bladschimmel Pseudocercospora fijiensis. Onderzoekers van Wageningen University & Research en hun collega’s zijn erin geslaagd om voor het eerst op grote schaal isolaten van deze schimmel uit zeven bananen producerende landen in Latijns-Amerika, het Caribisch gebied, Azië en Afrika te analyseren. Hun onderzoek toont aan dat de schimmel in rap tempo evolueert naar ongevoeligheid voor pesticiden ten gevolge van het intensieve gebruik van deze bestrijdingsmiddelen.

Het onderzoek is gepubliceerd in Pest Management Science en onderstreept de noodzaak om deze vicieuze cirkel te doorbreken door alternatieve ziektebestrijdingsmethoden en nieuwe bananensoorten te ontwikkelen.

Banaan is het populairste fruit ter wereld en de voornaamste voedselbron voor meer dan 400 miljoen mensen in de tropen. Cavendish-bananen vertegenwoordigen meer dan 50% van de wereldproductie - en domineren de export (95%) - maar zijn zeer vatbaar voor Black Sigatoka. In de meeste landen is de bananenproductie daardoor afhankelijk van een voortdurende intensieve ziektebestrijding met behulp van azool fungiciden. Deze azolen vormen ook de hoeksteen voor de bestrijding van schimmelziekten van andere planten, maar ook bij dieren en mensen. In de meeste gevallen wordt er het hele jaar wekelijks gespoten. Dit maakt de mondiale bananenproductie zeer kwetsbaar en niet duurzaam.

Nieuwe studie bevestigt dat verwoestende bananenziekte Black Sigatoka wereldwijd resistent raakt tegen pesticiden 2.jpg

Eerste uitgebreide analyse van verminderde gevoeligheid

De nu gepubliceerde studie is de eerste uitgebreide analyse van de verminderde gevoeligheid voor azool fungiciden in de bananenteelt. In hun studie hebben de onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) en hun internationale collega’s 592 P. fijensis isolaten uit zeven landen in Latijns-Amerika, het Caribisch gebied, Afrika en Zuidoost-Azië geanalyseerd op de gevoeligheid voor de meest gebruikte azool fungiciden. Daarnaast hebben zij alle mutaties van de schimmel en de geografische verspreiding van deze mutaties in kaart gebracht. Uit hun onderzoek bleek dat alle geïdentificeerde mutaties in verband konden worden gebracht met een verminderde gevoeligheid voor de fungiciden.

“Deze verminderde gevoeligheid van de schimmel voor fungiciden leidt op dit moment tot een vicieuze cirkel van nog meer bespuitingen in de bananenteelt, die de resistentie voor deze fungiciden in de schimmel verder opjaagt ”, zegt Gert Kema, hoogleraar Fytopathologie bij WUR. “Alles bij elkaar genomen vragen deze alarmerende gegevens om een radicale en nieuwe doordenking van duurzaamheid in de mondiale bananenteelt, zowel in het belang van de vele producenten en werknemers in de sector, als ook nationale en internationale consumenten.”