Nieuwe toeristengebieden in Europa ontdekt

Nieuws

Nieuwe toeristengebieden in Europa ontdekt

Gepubliceerd op
7 januari 2016

Het gebied rond Venda Nova in de gemeente Montalegre in Noord-Portugal en het gebied rond Ramnicu Valcea in de gemeente Valcea in Roemenië hebben alles in zich om nieuwe populaire toeristengebieden voor actieve Nederlandse vakantiegangers te worden. Dat blijkt uit een analyse van 4.276 Nederlanders die de website www.myplacetobe.eu sinds 2010 hebben bezocht. Alterra-onderzoeker Martin Goossen: “Maar weinig mensen zullen deze gebieden kennen, maar het landschap van beide gebieden biedt precies dat wat de Nederlandse actieve vakantieganger zich gemiddeld graag wenst.”

Zo’n 75% van deze Nederlanders wil in zijn of haar vakantie bossen zien, en 66% raakt gecharmeerd van kleine dorpjes en stadjes. Duin- en zandgebieden (54%) zijn ook populair evenals natuurlijke vegetatie (49%) en water in de vorm van een zee, meer of rivier (45%). Deze kenmerken moeten het liefst in berggebieden tussen 500-1500 meter liggen en in de zomer een gemiddelde temperatuur tussen de 20 en 25 graden hebben. Al deze kenmerken komen (voor een groot deel) voor in deze twee potentieel nieuwe toeristengebieden.

Het meest afwisselende landschap voor bezoekers die het liefst een echte strandvakantie vieren, is het gebied rond Sausset Les Pins nabij Marseille in Frankrijk. Toeristen die naast een stedentrip ook iets van het landschap rond de stad willen zien, kunnen het best naar Istanbul in Turkije gaan. Het landschap voldoet daar het meest aan de gemiddelde voorkeuren van stadsbezoekers.

Activiteiten tijdens vakantie

De actieve Nederlandse vakantiegangers willen graag tijdens hun vakantie een terrasje bezoeken of picknicken of barbecueën (50%). Ook het kopen van lokale producten (48%) is een activiteit die ze graag tijdens het fietsen (41%) en wandelen (28%) doen. Kamperen doen deze Nederlanders ook graag (27%). Het maken van een kanotocht (20%), autotocht (19%) of een excursie ondernemen (18%) is eveneens een populaire activiteit.

Internationale belangstelling

De website www.myplacetobe.eu mikt op een internationaal publiek en is daarom in het Engels. Maar op de website kan de functie Translate worden aangeklikt, zodat de website in elke taal wordt vertaald. Nederlanders bezoeken de website het meest (77%), maar ook Belgen (9%), Engelsen (2%) Fransen (2%), Duitsers (1%), Spanjaarden (1%) en Canadezen (1%) en vele andere internationale bezoekers hebben de website inmiddels gevonden. Sinds 2010 zijn er ruim 18.000 kaarten gemaakt. Het grote succes van de website www.daarmoetikzijn.nl, die bezoekers de mooiste plekken in Nederland laat vinden, heeft geleid tot deze unieke Europese versie.

Gericht zoeken op de vakantiebeurs

Bezoekers aan de vakantiebeurs kunnen voorwerk verrichten door de website te bezoeken. Op de website kunnen ze hun voorkeuren voor hun ideale vakantie invoeren met betrekking tot temperatuur, reliëf, type vakantie en diverse landschapskenmerken. Op basis van deze voorkeuren krijgt men een persoonlijke kaart van Europa met gebieden die voldoen aan hun wensen. De vijf hoogst scorende gebieden worden gemeld. Wanneer wordt ingezoomd komen ook andere gebieden tevoorschijn. Hoe groener de kleur, hoe meer het gebied past bij de voorkeuren. Met de persoonlijke resultaten kan op de vakantiebeurs gericht naar meer toeristische informatie over de gebieden worden gezocht.

De website is niet alleen voor consumenten interessant. Er zit ook een wetenschappelijk doel achter. Als veel mensen de site bezoeken, worden er waardevolle data gegenereerd omtrent de wensen van toeristen. De voorkeuren en kaartjes worden in een volstrekt geanonimiseerd databestand opgeslagen. Met behulp van datamining wordt kennis gedestilleerd uit een grote hoeveelheid gegevens. Deze data kunnen worden gebruikt bij onderzoek naar toerisme, recreatie en landschapsbeleving in Nederland en Europa.