Nils Foss Excellence Prize voor Robert David Hall voor plantenbiochemisch vingerafdrukonderzoek

19 november 2018

Vandaag heeft Professor Robert David Hall, hoogleraar aan Wageningen University & Research, de Nils Foss Excellence Prize in ontvangst genomen voor zijn baanbrekende onderzoek naar plant metabolomics: het definiëren van de chemische vingerafdruk van plantmaterialen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van €100.000 en een kunstwerk.

FOSS, leverancier van analytische oplossingen voor de voedings- en landbouwindustrie, introduceerde de Nils Foss Excellence Prize in 2016. Het doel is om innovatief onderzoek van wereldklasse te eren dat leidt tot opmerkelijke verbeteringen in duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid in de voedselvoorzieningsketen. FOSS sponsort de prijs; de genomineerden worden geselecteerd door een onafhankelijke internationale jury van deskundigen uit zowel de academische wereld als het bedrijfsleven, waaronder de voorzitter van de Technische Universiteit van Denemarken, de rector van de Universiteit van Kopenhagen en leiders uit de particuliere voedingssector.

Dit is het derde jaar op rij dat de Nils Foss Excellence Prize wordt uitgereikt, en dit jaar heeft deze prijs een extra bijzondere betekenis, aangezien Nils Foss in mei 2018 op 90-jarige leeftijd overleed.

Robert D. Hall

Celvingerafdrukken om algemene voedselkwaliteit te waarborgen

De winnaar van de hoofdprijs dit jaar, Robert David Hall, hoogleraar Plant Metabolomics en adjunct manager van de Business Unit Bioscience aan Wageningen University & Research, is een pionier op het gebied van plant metabolomics, gebaseerd op disciplines variërend van analytische chemie tot computerwetenschappen. Plant metabolomics is een analysemethode die de metabole profielen van plantencellen (de vingerafdruk van de plant) bestudeert. Het doel hierbij is de biochemische samenstelling van planten en voedselmaterialen te begrijpen, om uiteindelijk in kaart te brengen hoe genen en het milieu invloed hebben op planten, en zo te begrijpen hoe het milieu de voedselkwaliteit beïnvloedt. Professor Hall benadrukt het belang van het onderzoek in metabolomics:

"Ik voel me zeer vereerd dat ik de Nils Foss Excellence Prize mag ontvangen voor de vooruitgang die mijn team heeft geboekt op het gebied van plant- en voedselmetabolomics. Wat zo bijzonder is aan metabolomics is dat deze analysemethode kan worden gebruikt om een monster te testen zonder dat vooraf moet worden vastgesteld wat er wordt gezocht. Hierdoor ontstaat er een krachtig ontdekkingsinstrument. Het biedt brede en spannende analytische perspectieven, waar veel wetenschappelijke disciplines en industrieën in de toekomst van zullen profiteren. Ons bijzondere doel is om telers en voedselproducenten te ondersteunen bij het leveren van planten en voedsel van een nóg hogere kwaliteit," zegt professor Robert David Hall.

Over de winnaar

Professor Robert David Hall is een pionier in het ontwikkelen en toepassen van metabolomicstechnologieën als een haalbare benadering om metabole plantprofielen te bestuderen, waarbij de nadruk vooral ligt op gewassen. Het doel van zijn onderzoek is om een beter inzicht te krijgen in de biochemische samenstelling van planten en voedselmaterialen; hoe deze wordt beïnvloed door genetische factoren en milieuverstoringen en vooral hoe deze veranderingen verband houden met de voedselkwaliteit. Robert David Hall en zijn team werken al meer dan 20 jaar aan de ontwikkeling en toepassing van analytische technologieën die kunnen helpen bij het ontwerpen van nieuwe strategieën voor de ontwikkeling van verbeterde voedingsproducten.

Over de Nils Foss Excellence Prize

De winnaar van deze prijs is een actieve en internationaal erkende wetenschapper die minstens 10 jaar innovatief onderzoek van wereldklasse heeft laten zien, dat heeft geleid tot opmerkelijke verbeteringen in duurzaamheid, kwaliteit en veiligheid in de voedselvoorzieningsketen. De onderzoeksgebieden zijn levensmiddelen-, diervoeder- en landbouwwetenschap, toegepaste wetenschap en/of analytische technologieën binnen deze sector. Het onderzoek heeft geleid tot opmerkelijke resultaten dankzij de innovatieve toepassing van analytische technologieën. Het wordt als een voordeel gezien als de wetenschapper ondernemerskwaliteiten heeft getoond bij de toepassing van het onderzoek. De prijs bestaat uit €100.000, waarvan 75 procent bestemd is voor verder onderzoek.