Oekraïne: WUR community support

8 maart 2022

Met verbazing en afschuw volgen we dagelijks de ontwikkelingen in Oekraïne. De inval van het Russische leger laat ongekende sporen achter. We maken ons zorgen, speciaal over de situatie van academici en studenten in de gebieden die te maken hebben met geweld en belegering.

Als WUR willen we ons sterk maken in de support voor hen die hier direct en indirect door geraakt worden. We geven uitdrukking aan onze afschuw, als WUR en met onze partners van Universiteiten van Nederland, International Club Association, Euro League for Life Sciences en European BioEconomy University . We zijn onder de indruk van de initiatieven van onze studenten en medewerkers. Op intranet is de groep Cooperation Eastern Europe actief in het verzamelen en delen van informatie. Diverse studentorganisaties hebben eigen acties opgezet.

Wij bieden in deze situatie hulp waar die past bij het WUR beleid van open onderwijs en onderzoek voor iedereen. Er is daarom contact met onze zittende Oekraïense en Russische studenten en medewerkers: voor hen is hulp beschikbaar gesteld. Er wordt naar de mogelijkheden gekeken hoe ondersteuning te geven aan Oekraïense en Russische vluchtelingen die tijdelijk hier willen studeren of als onderzoeker willen werken.

Bevriezen, samenwerken en hulp

WUR volgt het beleid van de rijksoverheid, het beleid van de Europese Unie en ons WUR beleid voor internationale samenwerkingen. Binnen de Universiteiten van Nederland wordt dit vertaald naar besluiten waar WUR achter staat. Dat betekent voor nu de bevriezing van de academische institutionele samenwerking met Rusland. Alle onderzoeks- en samenwerkingsinitiatieven en -projecten met Russische universiteiten en organisaties worden tot nader orde bevroren. Individuele wetenschappelijke contacten met Russische onderzoekers kunnen wel doorgang vinden.

Hulp bieden we via drie fondsen/initiatieven:

1. Het calamiteitenfonds voor Oekraïense en Russische MSc en BSc studenten die nu bij ons studeren en in problemen komen door de oorlog.
  2. Via Wurthwhile ondersteunen we vluchtelingen (ook uit Oekraïne en Rusland) die hier verblijven en tijdens hun verblijf hier tijdelijk onderwijs aan WUR willen volgen.
  3. Een nieuw op te zetten fonds voor Oekraïense en Russische wetenschappers die werken bij WUR en door de oorlog in problemen komen, en voor Oekraïense academici die gevlucht zijn en tijdelijk bij WUR willen werken. Dit wordt op dit moment verder uitgewerkt.

Inmiddels is een werkgroep geformeerd om de voor WUR relevante ontwikkelingen rond Oekraïne te volgen en ondersteuning en advies te coördineren. Voorzitter is Wouter Hendriks, Vanya Simenova (Coördinator Oost Europa) is focal point of contact.

Aandacht

Afgelopen donderdag organiseerden bedrijfsmaatschappelijk werk, HR, de studentenpsychologen en de Wageningen Graduate Schools een inloopmoment voor de WUR community in Atlas. De persoonlijke, emotionele verhalen die daar gedeeld werden over de oorlog en de impact ervan raakten alle aanwezigen.

We werken dagelijks aan een omgeving waar veilig studeren en werken voorop staat. Is het voor jou door de oorlogssituatie lastig om te werken doordat je privé-, werk of studiesituatie wordt geraakt, praat erover met je leidinggevende, collega’s, student council of medestudenten. Ontmoeten op de campus mag weer, maak er gebruik van indien nodig.

Op de hoogte blijven

De komende tijd plaatsen we regelmatig berichten over de lopende initiatieven en  activiteiten gekoppeld aan de situatie in de Oekraine. Ook vind je meer informatie, en kun je als WUR medewerker zelf berichten plaatsen, in de intranetgroep Cooperation Eastern Europe. Lees ook Resource voor meer berichten.