Persbericht

Onderwijs op de boerderij en bij de bakker

article_published_on_label
5 november 2015

Hoe kunnen kinderen onze voedselproducenten zoals de boer, teler en bakker helpen? Wat kunnen zij daar leren over hun dagelijks brood, zuivel, groente of fruit? Met zgn. Smaakmissies introduceert Wageningen University een interactieve lesmodule voor in en buiten de klas voor leerlingen van de basisschool. Op vrijdag 13 november gaat de eerste Smaakmissie van start op een boerderij in Giesbeek.

De lesmodule, ontwikkeld door het Wageningse Steunpunt Smaaklessen, bestaat uit opdrachten in de klas en buiten de klas. Zo worden lessen in de klas gecombineerd met een excursie naar een voedselproducent en een bezoek aan een winkel. Via het digibord worden kinderen uitgedaagd door een molenaar, boerendochter, chefkok en journalist. Deze hoofdpersoon heeft een probleem en vraagt de kinderen om hulp.

Er zijn nu vier missies beschikbaar: brood, zuivel, fruit en groente. Deze worden in het voorjaar aangevuld met missies over vlees, vis, eieren en vleesvervangers, over drinken, over olie en vet en een over aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten en de moestuin. Elke Smaakmissie is voor een specifieke groep.

Tijdens de missie leren kinderen aan de hand van vragen als: Waar komt het eten vandaan? Hoe groeit het? Hoe smaakt het? Hoe maak je het klaar? Hoe bewaar je het? En hoeveel heb je ervan nodig? De Smaakmissies worden volledig digitaal en kosteloos aangeboden op smaaklessen.nl. Uit onderzoek blijkt dat Smaaklessen aangevuld met een Smaakmissie extra leereffect hebben.

Smaakmissie Zuivel


De vraagstelling bij de Smaakmissie Zuivel voor de kinderen van groep 3 en 4 is: Sien woont op een boerderij en heeft hulp nodig! Haar vader is een paar dagen weg om koeien te kopen en nu moet zij de hele boerderijwinkel in haar eentje doen. Kunnen de leerlingen haar helpen?
Een Smaakmissie is een verdiepende lesmodule bij het lesprogramma Smaaklessen, Wageningen UR (University & Research Centre).