Paul Carmichael benoemd tot buitengewoon hoogleraar Toxicologie

16 juni 2020

De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft dr. Paul Carmichael benoemd als buitengewoon hoogleraar Toxicologie aan de gelijknamige leerstoelgroep van prof. dr. ir. Ivonne Rietjens. De aanstelling geldt al sinds 1 maart 2020 en de leerstoel wordt gefinancierd door Unilever. Paul Carmichael is daar al ruim zestien jaar werkzaam als senior-toxicoloog en onderzoeksleider.

Hoe kan ik iemand vergiftigen zonder dat het traceerbaar is?

“Hoe kan ik iemand vergiftigen zonder dat het traceerbaar is?” Deze wetenschappelijke (en licht verontrustende) vraag leidde bij de jonge Paul Carmichael tot een passie voor toxicologie. Bijna 50 jaar later is hij een bekend toxicoloog en reist hij, naast zijn werk bij Unilever, de wereld over om te vertellen over zijn vak en het beperken van het gebruik van proefdieren bij toxicologische testen.

Over Prof. dr. Paul Carmichael

Paul Caremichael

Prof. dr. Paul Carmichael (Wimbledon, Engeland, 1963) heeft meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van toxicologie. Hij werkt sinds 2004 bij het Safety & Environmental Assurance Centre (SEAC) van Unilever in het Verenigd Koninkrijk (VK). Daar is hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van nieuwe onderzoeksmethoden die de gezondheid van mens en milieu verzekeren, zonder dat daar proefdieren aan te pas komen. Voor zijn carrière bij Unilever was hij docent bij de medische faculteit van Imperial College Londen. Daar doceerde hij farmacologie en toxicologie.

Carmichael studeerde af aan Surrey University met een bachelor in biochemie / toxicologie en voltooide vervolgens een PhD aan King’s College Londen. Hij was 7 jaar post-doctoraal onderzoeker bij het Institute of Cancer Research (van Royal Marsden Hospital). Hij heeft nauwe wetenschappelijke banden met de Peking University in China en is universitair docent pathologie en laboratoriumgeneeskunde bij Brown University in de Verenigde Staten.

Impact meten zonder proefdieren

De passie van Paul Carmichael is het verder brengen van het veiligheidsonderzoek van ingrediënten die bedoeld zijn voor voedsel en consumentenproducten. Een van de grootste uitdagingen waar de industrie voor staat is: wat gebeurt er wanneer een ingrediënt X in het lichaam of de bloedstroom komt? Is dat veilig? Carmichael werkt aan een onderzoeksmethode genaamd Next Generation Risk Assessments, of NGRA’s. Kern van de methode is dat de impact van chemicaliën op het lichaam in vitro, dus in een laboratoriumomgeving, kan worden onderzocht; zonder dat er proefdieren aan te pas komen. Hij ziet ernaar uit bij WUR de huidige tekortkomingen van deze methode aan te pakken, samen met PhD’ers.