Nieuws
Postacademisch onderwijs door de jaren heen
Ter ere van het 100-jarig bestaan van Wageningen University & Research wordt er vooruit gekeken en teruggeblikt, zo ook door Wageningen Academy. Hoe lang bestaat er al postacademisch onderwijs? Wat zijn de trends door de jaren heen en wat verwachten we voor de toekomst?
Het officiële begin
In 1972 werd Wageningen Academy opgericht door de destijds getitelde Landbouwhogeschool, het Koninklijk Genootschap voor Landbouwwetenschap (KGvL) en Nederlands Instituut van Landbouwkundige Ingenieurs (NILI) onder de naam Stichting PAO-LH en daarmee één van de oudste instellingen voor post-hoger onderwijs in Nederland. In het document ‘bedrijfsontwikkeling’ jaargang 13, nummer 11 is meer informatie te vinden over de begin jaren.
Formele wijzingen door de jaren heen
In 1986 werd een samenwerking tussen de diverse agrarische hogescholen van kracht en werd de naam gewijzigd naar Post-Hoger Landbouw Onderwijs (PHLO). In 2003 werd de naam opnieuw gewijzigd, naar aanleiding van het samengaan van de stichting PHLO en Wageningen School of Management in Wageningen Business School, waarbij de stichting vorm werd beëindigd en omgezet naar een reguliere bedrijfsvoering. Tijdens de Dies van maart 2013 is de naam gewijzigd in Wageningen Academy.
Programma wijzingen door de jaren heen
De doelstelling vanuit de jaren ’70 staat nog altijd centraal, namelijk zowel afgestudeerden van Wageningen University & Research als overige professionals werkzaam in het domein van voedsel en leefomgeving (bij te) scholen met “Wageningse” kennis. Tijdens de recessie werd Wageningen Academy gedwongen het roer om te gooien en van aanbod gericht naar vraaggericht werken te gaan. Het portfolio van Wageningen Academy is mede hierdoor de laatste jaren sterk veranderd. Naast de bestaande open-inschrijvingscurussen worden er steeds meer maatwerktrajecten ontwikkeld voor bedrijven en overheidsorganisaties. Vaak in co-creatie. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland zoals China en Australië. Daarnaast is het aantal internationale deelnemers (net zoals bij het regulier onderwijs) sterk gestegen.
De toekomst
Hoe ziet de toekomst van postacademisch onderwijs eruit? Janine Luten schetst haar visie: