Nieuws

Practica in coronatijd: vloggen met vissen

article_published_on_label
1 april 2021

Een goede practicumles in coronatijd vereist een creatieve aanpak. In de afgelopen maanden bedachten WUR-docenten bijzondere oplossingen om deze manier van onderwijs op afstand toch zo goed mogelijk te geven. Samen met het Education Support team creëerden ze voor de vakken Aquaculture Production Systems en BioNanoTechnologie een manier voor een inspirerend practicum.

Minilab met de post

Omdat zijn practica niet door konden gaan in het laboratorium, stuurde universitair docent Vittorio Saggiomo (BioNanoTechnologie) zijn studenten een doos op met daarin een soort minilab. Zo konden ze het practicum thuis alsnog zelf uitvoeren. ‘Ik moest de opdracht wel een beetje aanpassen, want je stuurt veertig dozen vol chemicaliën’, zegt Saggiomo. ‘Arsenicum heb ik maar weggelaten.’ Studenten en huisgenoten Fabries Huiskes (26) en Ayleen Lascaris (24) volgden beiden het vak en waren erg blij met het thuispracticum. Lascaris: ‘Het was echt een cadeautje om uit te pakken. Er was duidelijk veel moeite ingestoken.’

Vloggen met vissen

Tijdens het vak Aquaculture Production Systems leren studenten aquacultuursystemen beheren en hoe voor vissen te zorgen. Docent Fotini Kokou: ‘Normaal beheren studenten die systemen zelf,  handhaven ze de waterkwaliteit en voeren ze de vissen. Door corona was dat niet mogelijk, omdat er dan veel studenten tegelijk in de Aquatic research facilities zouden zijn.’ De docenten vroegen WUR’s Education Support team of er een manier was om studenten van een afstand voor de vissen te laten zorgen. Kokou: ‘Daar ontstond het idee om live te gaan vloggen.’

Onderzoeksassistent Taofik Momoh kreeg een vlogcamera en werd zo de ogen en handen van de studenten. Kokou: ‘Met een camera liet Taofik de studenten hun vistanks zien via een live videogesprek. Zo konden de studenten het welzijn van hun vissen evalueren, kijken naar hun voedingsgedrag, of de vistanks moesten worden schoongemaakt, enzovoort. Op basis van die observaties en gegevens van de waterkwaliteitsmetingen konden de studenten in overleg met de docenten beslissen wat er moest gebeuren. Taofik voerde dat dan live uit en deed het beheer en onderhoud van de vistanks.’