Prestigieuze BBVA Foundation Frontiers of Knowledge Award voor prof. Marten Scheffer

8 februari 2017

De BBVA Foundation Frontiers of Knowledge Award in de categorie Ecology and Conservation Biology gaat naar de ecologen Marten Scheffer van Wageningen University & Research en Gene Likens (VS). De onderzoekers ontvangen deze prestigieuze award voor hun doorslaggevende bijdrage aan wat de jury beschrijft als ‘een van de grote uitdagingen’ van deze wetenschappelijke discipline: het begrijpen van, en waar mogelijk anticiperen op, reacties van het ecosysteem op door de mens veroorzaakte veranderingen in de natuurlijke omgeving. De award bestaat uit een geldprijs van € 100.000, een oorkonde en een kunstwerk als aandenken en wordt in juni overhandigd aan de winnaars. De winnaars werden op 7 februari bekendgemaakt.

Tijdens de bekendmaking liet Marten Scheffer, hoogleraar Aquatische Ecologie en Waterkwaliteitsbeheer, zien dat menselijk handelen – ook al is het geleidelijk – abrupte en fundamentele verschuivingen in het ecosysteem kan veroorzaken die mogelijk onomkeerbaar zijn. Likens, hoogleraar aan het Cary Institute of Ecosystem Studies in New York, onderzocht de impact van zure regen in Noord-Amerika. Het werk van de Amerikaanse en Nederlandse ecologen speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij het nemen van beslissingen over het aanpakken van vervuilingsrisico's en beleid om ecosystemen op een veilige manier te beheren en ze zelfs te herstellen als ze ernstig zijn aangetast.

Likens en Scheffer hebben onafhankelijk van elkaar bijgedragen aan het begrijpen van en vinden van oplossingen voor ‘geleidelijke, abrupte en mogelijk onomkeerbare veranderingen in het ecosysteem’ als gevolg van vervuiling en andere ecologische bedreigingen, aldus de jury. Samen hebben de twee wetenschappers ‘ons nieuwe inzichten geleverd in de manier waarop menselijke activiteiten de structuur en functie van natuurlijke ecosystemen veranderen en instrumenten geboden om geïnformeerde beslissingen te nemen voor het beheer van ecosystemen’.

BBVA Foundation

De Frontiers Awards zijn een onderscheiding voor personen die belangrijke disciplinaire of supradisciplinaire vooruitgang hebben geboekt in een aantal basis-, natuur-, sociaal- en technologisch-wetenschappelijke disciplines. De BBVA Foundation is onderdeel van de financiële groep BBVA (Banco Bilbao Vizcaya Argentaria in Spanje) en zet zich in voor de maatschappijen waarin BBVA actief is met als doel om een de levenskwaliteit voor alle burgers te verbeteren. Binnen de bedrijfscultuur en -strategie van BBVA staan de bevordering van kennis en innovatie, en respect voor de ethische principes die kenmerkend zijn voor de plurale samenleving van de 21e eeuw centraal. Volgens BBVA zijn deze factoren essentieel voor de voortdurende waardecreatie en het creëren van nieuwe kansen en keuzes voor individuen en groepen. De Premios Fundación BBVA Fronteras del Conocimiento, zoals de internationale awards in het Spaans worden genoemd, worden uitgereikt aan personen die een significante bijdrage hebben geleverd op het gebied van wetenschappelijk onderzoek en culturele creatie. De BBVA Foundation stimuleert uitmuntend wetenschappelijk onderzoek door onderzoekprojecten te financieren, de resultaten te delen met de samenleving via diverse kanalen, waaronder symposia, workshops, lezingen, publicaties en tentoonstellingen, geavanceerde training te leveren en onderzoeksawards uit te reiken.

Ga voor meer informatie naar http://www.fbbva.es/TLFU/tlfu/ing/microsites/premios/fronteras/galardonados/2016/ecologia.jsp.