Preventieprogramma SLIMMER vanaf 2019 in de basisverzekering

Published on
22 januari 2019

Van blijvend gewichtsverlies tot betere bloedglucosewaarden. Mensen met overgewicht hebben baat bij het preventieprogramma SLIMMER, zo blijkt uit onderzoek. SLIMMER, ontwikkeld door Wageningen University & Research en GGD Noord- en Oost-Gelderland, zit sinds deze maand in het basispakket van de zorgverzekering en wordt hiermee toegankelijk voor een breed publiek. Het programma is in een aantal gemeentes al van start gegaan.

​Gezonde voeding, lichaamsbeweging en blijvende gedragsverandering staan centraal in het tweejarige preventieprogramma SLIMMER, ontwikkeld voor mensen met een BMI van 25 of hoger en een verhoogde kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Meedoen kan na doorverwijzing via de huisarts. Deelnemers volgen zes maanden lang wekelijks een beweegles in groepsverband, onder begeleiding van een fysio- of oefentherapeut. Die geeft hen ook advies voor hoe ze thuis meer kunnen bewegen. Na een half jaar worden ze begeleid bij de overstap naar een beweegaanbod bij hen in de buurt. Deelnemers bezoeken ook een diëtist, zowel individueel als in groepsverband. Gesprekken met een leefstijlcoach, groepsbijeenkomsten en coaching Apps motiveren hen om gezond te blijven leven.

Er zijn op termijn veel gevallen van diabetes en hart- en vaatziekten te voorkomen
Dr M. Willink, huisarts te Doetinchem

Kopgroep

SLIMMER draait sinds 2015 in een aantal gemeentes in de Achterhoek, waaronder Doetinchem, Aalten en Montferland. Nu het programma wordt vergoed vanuit de basisverzekering, worden dit er naar verwachting snel meer: elders in de Achterhoek, in de regio Zutphen en in Nieuw-Vennep verwijzen huisartsen hun patiënten al door. GGD Noord- en Oost-Gelderland zorgt ervoor dat zorgprofessionals in deze regio's bijgeschoold worden om het programma te begeleiden.

Basisverzekering

Deelname aan SLIMMER wordt sinds januari 2019 vergoed vanuit de basisverzekering. Huisarts Martin Willink uit Doetinchem is enthousiast over de nieuwe regeling: "Dit verlaagt de drempel voor mensen om hun leefstijl te gaan verbeteren aanzienlijk", zegt hij. "Zo zijn er op termijn veel gevallen van diabetes en hart- en vaatziekten te voorkomen." Willink hoopt dat zijn collega's in gemeentes elders in het land patiënten ook actief gaan doorverwijzen.

Bewezen effectief

"Huisarts, fysiotherapeut en diëtist werken in SLIMMER nauw samen en deelnemers krijgen intensieve begeleiding op maat", zegt Josien ter Beek, coördinator van SLIMMER en adviseur Gezondheidsbevordering bij GGD Noord- en Oost-Gelderland. Negentig procent van de mensen die aan SLIMMER beginnen, maakt het ook echt af. Deelnemers zijn na twee jaar gemiddeld drie kilo kwijt – een duurzaam gewichtsverlies. Hun bloedglucosewaarden verbeteren en ze voelen zich fitter, zo blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. SLIMMER is hiermee effectiever dan veel andere initiatieven.

Samenwerking

SLIMMER komt voort uit een samenwerking tussen Wageningen University & Research en GGD Noord- en Oost-Gelderland, via de Academische werkplaats AGORA. AGORA bundelt kennis uit praktijk, wetenschap en beleid en slaat zo een brug tussen deze gebieden. De wetenschappelijke basis voor SLIMMER werd al gelegd in 1999. Onderzoekers toonden toen - als eersten in Nederland - aan dat meer bewegen en gezonder eten diabetes type twee kan voorkómen bij mensen met een voorstadium van diabetes. De afgelopen jaren is een vertaalslag gemaakt naar de huidige zorgpraktijk.

Meer informatie voor zorgprofessionals

Huisartsen en zorgprofessionals die meer willen weten over SLIMMER kunnen een kijkje nemen op www.nogslimmer.nl of contact opnemen met GGD Noord- en Oost-Gelderland (088 - 443 3000), slimmer@ggdnog.nl

GGD Noord- en Oost-Gelderland