Prof. M.S. Swaminathan blijft armoede bestrijden

14 mei 2014

Zelfs op de respectabele leeftijd van 88 jaar weet prof. M.S. Swaminathan zijn publiek nog te inspireren. Op dinsdag 6 en woensdag 7 mei 2014 gaf hij in Wageningen een lezing voor PhD-studenten, alumni en andere geïnteresseerden met als titel "65 years of scientific research for food and nutrition security in a warming planet". In 1949 kwam hij voor het eerst naar Wageningen en in 1988 ontving hij een eredoctoraat van Wageningen University. Dit jaar keerde hij terug om dat te vieren.

Prof. Swaminathan zet zich in voor duurzame ontwikkeling in India, met name door middel van milieuvriendelijke, duurzame landbouw, duurzame voedselzekerheid en het behoud van de biodiversiteit. Hij noemt dit een 'evergreen revolution'. Tijdens zijn lezing op woensdag 7 mei en de door de Rector Magnificus prof. Martin Kropff geleide discussie met de toehoorders die daarop volgde, zei hij dat de productiviteit per hectare omhoog zal moeten omdat bouwland schaars is en mogelijk nog schaarser zal worden. Hij zei ook dat ter discussie moet worden gesteld dat het gebruik van ggo's voor levensmiddelen nog niet is toegestaan, terwijl het dat wel is voor de productie van geneesmiddelen, voor het milieu en voor industriƫle verwerking. Hij benadrukte bovendien dat er moet worden gestreefd naar een integrale benadering van landbouwvoorlichting waarin ook technische en sociaal-economische aspecten zijn meegenomen.

Waardering

Prof. Rudy Rabbinge van Wageningen University bedankte Prof. Swaminathan voor het werk dat hij 65 jaar lang verrichtte voor de mensheid en om goed, duurzaam voedsel voor iedereen mogelijk te maken. Wageningen Ambassador Orlando de Ponti zei dat plantenveredeling een belangrijk en mooi vak is en dat het aantrekkelijker zou moeten worden gemaakt voor studenten en professionals. Hij zei bovendien dat het promoten van groenten een even goede oplossing is voor ondervoeding als gouden rijst. Het bedrijf Nunhems houdt zich bijvoorbeeld bezig met de productie van groenten voor de Indiase markt. Ook biofortificatie van gewassen is belangrijk. Er zijn veel gewassen beschikbaar die nog niet worden gebruikt.

CV

Prof. Swaminathan is een Indiase geneticus en internationaal bestuurder. Hij staat bekend als de "vader van de Groene Revolutie in India". Hij deed zijn postdoc in aardappelgenetica aan Wageningen University in de vroege jaren 1950. Van 1972 tot 1979 was hij directeur-generaal van de Indian Council of Agricultural Research. Daarnaast was hij directeur-generaal van het International Rice Research Institute (1982-1988) en was hij in 1988 voorzitter van de IUCN. In 1999 noemde Time Magazine hem als een van de twintig meest invloedrijke Aziaten van de twintigste eeuw. Prof. Swaminathan is de oprichter en voorzitter van de SM Swaminathan Research Foundation.