Progesterongehalte van melk onthult kandidaatgenen voor verbeteren vruchtbaarheid van melkkoeien

14 juli 2016

In onderzoek naar het progesterongehalte van melk hebben Wageningse onderzoekers kandidaatgenen geïdentificeerd voor de vruchtbaarheid van melkkoeien. De identificatie van genen verantwoordelijk voor verschillen in vruchtbaarheid vergroot de mogelijkheden voor het verbeteren van vruchtbaarheid door middel van fokkerij. De studie getiteld “Genome-wide association study for endocrine fertility traits using single nucleotide polymorphism arrays and sequence variants in dairy cattle” is uitgevoerd door het Animal Breeding and Genomics Centre van Wageningen UR.

Het doel van het onderzoek was het opsporen van gebieden in het DNA die verantwoordelijk zijn voor verschillen in vruchtbaarheid tussen melkkoeien. De locaties van deze DNA-gebieden zijn vervolgens verfijnd om genen betrokken bij de vruchtbaarheid van koeien te identificeren. De identificatie van DNA-gebieden en onderliggende genen die verantwoordelijk zijn voor verschillen in de vruchtbaarheid is belangrijk voor het inzicht in de biologische mechanismen van vruchtbaarheid. Dit vergroot vervolgens de mogelijkheden voor het verbeteren van vruchtbaarheid door middel van fokkerij.

Progesterongehalte van melk als vruchtbaarheidskenmerk

In deze studie is vruchtbaarheid gemeten aan de hand van de concentratie van het hormoon progesteron in de melk. Vruchtbaarheidskenmerken gebaseerd op progesteron, zoals interval tot eerste tochtigheid c.q. eisprong na afkalven, reflecteren de vruchtbaarheidsstatus van koe, terwijl traditionele kenmerken zoals de tussenkalftijd deels afhankelijk zijn van het bedrijfsmanagement. Doordat de progesteronkenmerken beter de biologie van het dier weerspiegelen, zijn ze hoogstwaarschijnlijk meer geschikt voor het opsporen van de bij vruchtbaarheid betrokken genen.

Dit is tot nu toe één van de weinige studies die geprobeerd heeft om genen te identificeren met behulp van progesteronvruchtbaarheidskenmerken. De resultaten bieden meer inzicht in de genetische achtergrond en onderliggende biologie van vruchtbaarheid bij melkkoeien.

Artikel beloont met “Editor’s choice”

Het wetenschappelijke artikel over de studie in Journal of Dairy Science is gekozen als “Editor’s choice” door de editor-in-chief en vruchtbaarheidsexpert, Matt Lucy. Het artikel krijgt een prominente plek op de startpagina van Journal of Dairy Science gedurende de maand Juli. Het artikel is ook toegevoegd aan de Editor’s Choice Collection, waardoor het artikel gratis verkrijgbaar is voor iedereen.

Het Open Access artikel is beschikbaar via deze link.