Rattan Lal wint World Food Prize 2020

11 juni 2020

"Wetenschap is zinloos als ze de mensheid niet dient". Dr. Lal ontvangt de prijs voor het ontwikkelen en onder de aandacht brengen van een bodemgerichte aanpak voor het verhogen van de voedselproductie. Deze aanpak herstelt en houdt de natuurlijke hulpbronnen in stand en vermindert daarbij de klimaatverandering.

Tijdens zijn vijftig jaar durende carrière heeft Dr. Lal innovatieve en bodembesparende technieken gepromoot die het levensonderhoud van meer dan 500 miljoen kleinschalige boeren op vier continenten ten goede komen. Hierdoor is de voedsel- en voedingszekerheid van meer dan twee miljard mensen verbeterd en zijn honderden miljoenen hectaren tropische ecosystemen bespaard.

De World Food Prize wordt ook wel de Nobelprijs van voeding en landbouw genoemd en wordt sinds 1987 jaarlijks uitgereikt. Vorig jaar won de Nederlandse groenteveredelaar Simon N. Groot, oprichter van East-West Seed.

Lees verder over Dr. Lal op de website van The World Food Prize.

Website The World Food Prize

Wageningen Youth Institute

Het Wageningen Youth Institute daagt middelbare scholieren uit door middel van een profielwerkstukwedstrijd op zoek te gaan naar oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk. Het Youth Institute is een onderdeel van Wageningen University & Research en The World Food Prize Foundation.