Agri-trein van Rotterdam naar China

Nieuws

Agri-trein van Rotterdam naar China

Gepubliceerd op
29 oktober 2015

Transport van voedingsmiddelen en bloemen van Nederland naar China zou goed via het spoor kunnen , zegt LEI-onderzoeker Xiaoyong Zhang in Resource, het onafhankelijke nieuwsmagazine van Wageningen UR. Ze presenteerde de resultaten van haar onderzoek op 28 oktober aan een handelsdelegatie in China, met toehoorders als de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb en de directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Koning Willem-Alexander nam er een rapport in ontvangst dat Zhang schreef in samenwerking met de Rabobank.

Zhang kwam op het idee toen ze in december 2014 bij de openingsceremonie was van de YuXinOu Railway tussen Rotterdam en Chongqing, China. Daar hoorde ze dat goederen in slechts dertien dagen per trein vervoerd kunnen worden tussen de Chinese industriestad en Rotterdam. Dat is een stuk langer dan per vliegtuig, uiteraard, maar ook vijf keer zo goedkoop. Om nog maar te zwijgen over de milieuwinst die zo behaald wordt. Vergeleken met transport per schip is de trein dertig tot veertig dagen sneller, en slechts anderhalf keer zo duur, rekende Zhang uit. Klinkt goed, dacht ze. Op de bijeenkomst vroeg ze wat men de andere kant op transporteerde, van Nederland naar China. Als antwoord kreeg ze dat treinen vaak goeddeels leeg terugkeren. Dit prikkelde Zhang om uit te zoeken of de Nederlandse agrifoodsector de treinverbinding zou kunnen benutten.

Meer over deze nieuwe zijderoute is te lezen op Resource-online-online.

Infographic-voedseltransport-China_web.jpg