Roel Dijksma Teacher of the Year 2016 van Wageningen University

21 april 2016

De Teacher of the Year Award van Wageningen University is dit jaar uitgereikt aan dr. Roel Dijksma. Hij krijgt de prijs vanwege zijn benaderbaarheid, enthousiasme en de waardering van studenten door de jaren heen. Dijksma geeft in totaal tien vakken bij de leerstoelgroep Hydrologie en waterkwaliteit. Hij kreeg de prijs op 21 april uitgereikt in Impulse in Wageningen.

Roel Dijksma werkt sinds 1982 in Wageningen aan water en irrigatie gerelateerde onderwerpen. Zijn eerste onderwijsactiviteit was een veldpracticum hydrologie. Door de jaren heen is hij gegroeid in zijn rol als docent, aldus de jury. Hij geeft zowel college aan eerstejaars als in het laatste masterjaar. “Dijksma is heel benaderbaar, een goede verhalenverteller en altijd zichzelf”, schrijft de jury in haar judicium. “Hij weet ongemotiveerde studenten toch te motiveren, helpt bij activiteiten als het kampioenschap Grondboren, en volgt colleges van collega’s om te kijken of hij iets van hen kan leren.”

Toen Dijksma eerder dit jaar hoorde dat hij op de shortlist stond voor de verkiezing van docent van het jaar, liet hij weten dat een groot compliment te vinden, waar hij verguld mee was. Hij stond al regelmatig op de longlist, maar nooit eerder op de shortlist. Dijksma was niet lijfelijk bij de uitreiking aanwezig wegens verblijf in het buitenland.

Genomineerden

De andere genomineerden dit jaar waren: André van Lammeren (Laboratorium voor Celbiologie), Maria Forlenza (Celbiologie en immunologie), Noëlle Aarts (Strategic Communication) en Ute Sass-Klaassen (Bosecologie en Bosbeheer).

Studentenjury

Studenten bepalen zelf wie de Teacher of the Year Award ontvangt. Alle tweedejaars en ouder kunnen stemmen op de 250 beste docenten op basis van de vakevaluaties. Van deze studenten stemde 21 procent. Hieruit ontstond een longlist van 16 docenten. Een jury van 6 studenten, onder aanvoering van Jaco Slingerland, bepaalde vervolgens aan de hand van interviews de beste docent van 2016. Ze vroegen daarbij onder meer naar ideeën over onderwijs, manier van lesgeven en motivatie om docent te zijn.

Teacher of the Year Award

De Teacher of the Year Award is een initiatief van het Universiteitsfonds Wageningen. Hij is ingesteld om kwalitatief hoog onderwijs aan Wageningen University te stimuleren en een docent publiekelijk te eren. Dit jaar werd de prijs voor de twintigste keer uitgereikt. De prijs bestaat uit een replica van het beeld ‘De Leermeester’ van Jan Praet (het origineel staat voor De Leeuwenborch in Wageningen), een oorkonde en het juryrapport. Tevens krijgen alle vijf docenten op de shortlist een geldprijs voor de aanschaf van onderwijsattributen.