Rudy Rabbinge winnaar Rachel Carson Oeuvreprijs 2017

7 juni 2017

Winnaar van de Rachel Carson Oeuvreprijs 2017 is de Wageningse emeritus universiteitshoogleraar prof.dr.ir. Rudy Rabbinge, mondiaal dé grondlegger van de productie-ecologie. De jury is unaniem in haar oordeel: zijn maatschappijvisie en wetenschappelijke werk hebben voor mens en milieu een enorme impact. De visie van Rabbinge op de landbouw kan niet alleen de sleutel zijn om alle monden te voeden, maar ook te voorzien van een rijk voedingspakket.

De jury heeft de genomineerden niet alleen beoordeeld op hun wetenschappelijk oeuvre, maar ook op de maatschappelijke invloed hiervan. Ten aanzien van beide aspecten weet Rudy Rabbinge zich te onderscheiden en verdient hij het om te worden geëerd met de Rachel Carson Oeuvreprijs 2017, aldus de jury. De prijs wordt eens in de vijf jaar uitgereikt door de VVM, netwerk van milieuprofessionals. Eerdere winnaars waren Wouter van Dieren, Klaas van Egmond en Lucas Reijnders.

De jury noemt het wetenschappelijke werk van Rudy Rabbinge indrukwekkend. Hij heeft op wetenschappelijk gebied meer dan 300 publicaties op zijn naam staan. Rabbinge is mondiaal dé grondlegger van de productie-ecologie. Centraal in deze benadering staat het substantieel terugdringen van het gebruik van bestrijdingsmiddelen en kunstmest en het tegelijkertijd aanzienlijk verhogen van de opbrengsten per hectare. Vrijwel overal ter wereld kan men enorm van onze aanpak leren. Verdienstelijk is ook zijn pleidooi voor ‘Healthy aging’, waarbij een op het individu afgestemd dieet een belangrijke rol speelt om ook op latere leeftijd een goede gezondheid te genieten en langer te leven. De genenkaart bepaalt bijvoorbeeld in belangrijke mate of je op latere leeftijd kans hebt op het ontwikkelen van obesitas of suikerziekte. Het tijdig kiezen voor een op maat gesneden voedingspatroon kan dat voorkomen. Een verdere stimulering van deze ontwikkeling is zeer gewenst.

Prof. dr. ir. Rudy Rabbinge

Volgens de jury hebben de maatschappijvisie en het wetenschappelijke werk van Rabbinge een enorme impact. Nu al, maar nog in veel belangrijker mate in de toekomst gezien de uitdagingen die de samenleving op landbouwkundig gebied wachten. De jury is zich er overigens van bewust dat de persoon Rabbinge niet onomstreden is: met name in kringen van de biologische landbouw roepen de standpunten van Rabbinge weerstand op. Dit kan echter ook als pré worden gezien. Rabbinge is wars van dogma’s, transparant, schuwt het debat niet en redeneert zuiver. Dankzij zijn grote vakinhoudelijke kennis brengt hij regelmatig verrassende inzichten naar voren.

Juryleden

De jury bestaat uit: Joop Bouma (Trouw), Patricia de Cocq (HAS Hogeschool), Klaas van Egmond (Universiteit Utrecht), Bas Eickhout (Europarlementariër), Lot van Hooijdonk (wethouder Utrecht) Bram van de Klundert (voormalig directeur Waddenfonds), Pieter Leroy (Radboud Universiteit), Paquita Perez (Open Universiteit) en Stientje van Veldhoven (D’66, Tweede Kamer).