Samenwerking studenten Fontys Hogeschool met WUR leidt weer tot Denk Groter Prijs

8 september 2017

Vorig jaar leidde de samenwerking van Maurice Tilmans en Ivo Roessink van Wageningen Environmental Research (Alterra) met studenten van Fontys Hogeschool Eindhoven tot de eerste plaats bij de ‘Denk Groter Prijs’, die steeds aan het begin van het academisch jaar op Fontys wordt uitgereikt. Ook dit jaar begeleidden Maurice en Ivo een groep studenten, deze keer met de tweede plaats tot gevolg voor hun inzending Cryopreservation EXPO31.

Een groep studenten van Fontys Hogeschool Engineering en Fontys Toegepaste Natuurwetenschappen moest een idee van Maurice Tilmans omzetten in een werkend prototype. Wat de jury zo speciaal vond aan dit project, net als bij het project van vorig jaar dat de Eerste Prijs won, was dat studenten geheel buiten hun comfortzone moesten treden.

Welk probleem moest opgelost worden? Waterschimmels zijn in meerdere opzichten bijzondere micro-organismen: wetenschappelijk worden ze ingedeeld tussen de algen en de echte schimmels en omvatten o.a. enkele van de meest beruchte ziekteverwekkers bij planten en dieren (aardappel, tomaat, granen, bomen, zoetwaterkreeften). Om onderzoek aan deze ziekteverwerkers mogelijk te maken, moeten ze langdurig levend bewaard kunnen worden. De gebruikelijke bewaarmethoden (direct invriezen, vriesdrogen, etc.) doden de waterschimmel. Met behulp van een zogenaamde ‘Controlled-Rate-Freezer’ is het mogelijk om de waterschimmel levend in te vriezen. Hierbij moet een buitengewoon nauwkeurig temperatuur-traject gevolgd worden. Zo’n conventionele Controlled-Rate-Freezer kost echter enkele tonnen en werkt op basis van vloeibaar helium, wat de gebruikskosten zeer hoog maakt.

Een alternatief ontwerp van Maurice Tilmans werd in het project door de studenten verder uitgewerkt en resulteerde in een zeer betaalbaar systeem, goed bruikbaar voor onderzoek op universiteiten. Dit is goed nieuws voor onderzoekers; ook internationaal werd al interesse getoond. Er is door studenten van verschillende opleidingen samengewerkt, met bedrijven en experts gesproken en het cryopreservation-systeem is elektrisch, mechanisch, natuurkundig en wiskundig grondig onderzocht. Daarmee openen zich nieuwe deuren voor onderzoek aan waterschimmels.

Dit buitengewoon innovatieve en internationale project oogste grote waardering bij de jury: de studenten werkten in dit ingewikkelde project een idee van Tilmans uit tot een grensverleggend prototype. De jury kende hen dan ook met genoegen de tweede prijs toe.