Scriptieprijs voor vier excellente Wageningse studenten

12 juni 2020

Vier studenten van Wageningen University & Research hebben een scriptieprijs ontvangen van het Universiteitsfonds Wageningen. Jasper Roebroek kreeg tijdens de online uitreiking de Overall Thesis Award. De andere winnaars van deze editie van de scriptieprijs zijn Roman Meier, Dries Hulst en Javier F. Reynoso Lobo.

De Thesis Award is een jaarlijks terugkerende prijs en bedoeld voor WUR-studenten die een excellente scriptie of publicatie hebben geschreven in de masterfase van hun studie.

Winnende scriptie

Jasper Roebroek schreef zijn winnende scriptie 'Global distribution of hydrologic controls on forest growth' onder supervisie van Ryan Teuling, Lieke Melsen en Remko Uijlenhoet, voor de leerstoelgroep Hydrologie en Kwantitatief Waterbeheer. In zijn thesis onderzoekt Roebroek hoe belangrijk het is dat bij het in kaart brengen van lokale waterprocessen, landschap en klimaat belangrijker zijn dan gedacht.

Jasper Roebroek

De jury was onder de indruk van de kwaliteit en de impact van Jasper's werk, evenals de onafhankelijkheid waarmee hij werkte en zijn holistische aanpak. Een van de juryleden merkte op dat, vanwege het indrukwekkende werk van Jasper, schoolboeken en handleidingen herschreven zullen moeten worden.

Plastic afval en rivieren

Jasper Roebroek rondt momenteel zijn masterstage af bij het ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts) in Engeland, waar hij zich bezighoudt met de vraag of en hoeveel plastic afval kan worden vervoerd bij overstromingen van rivieren. Als overall winnaar ontving hij €1000. De andere drie domeinwinnaars ontvingen elk €500. Daarnaast ontvangt Roebroek een bronzen sculptuur van de 'Wageningse boom' van Sjoerd Buisman.

Online prijsuitreiking

De prijsuitreiking vond dit jaar door de coronacrisis online plaats en werd bijgewoond door de juryleden, de winnaars, begeleiders en leerstoelhouders en familie en vrienden van de winnaars. Juryvoorzitter dit jaar was prof. dr. ir. Tiny van Boekel.

Overige winnaars en scripties:

Agrotechnologie en voedingswetenschappen
Javier F. Reynoso Lobo, Biotechnology
Titel thesis: DARK PHOTOSYNTHESIS: Hydrogen and far-red light-based growth of a Spirulina platensis enriched microbiome
Supervisor: David Strik; leerstoelhouder: Cees Buisman

Maatschappijwetenschappen
Roman Meier, International Development Studies
Titel thesis: Identity Negotiation of Indigenous Peoples in the Process of Rural-Urban Migration
Supervisor: Bram Jansen; leerstoelhouder: Bram Buscher

Levenswetenschappen
Dries Hulst, Animal Sciences
Titel thesis: Genetic epidemiological analysis of endemic diseases