Simon Groot van East-West Seed krijgt Mansholt Business Award 2015

Published on
24 september 2015

De oprichter van groentezaadveredelaar East-West Seed, Simon Groot, heeft de Mansholt Business Award toegekend gekregen van het Universiteitsfonds Wageningen. Het bedrijf is een voorbeeld van hoe handel en ontwikkelingssamenwerking samen kunnen gaan, aldus de jury. Volgens Simon Groot zijn ‘Wageningse’ afgestudeerden en de samenwerking met Wageningen voor zijn onderneming heel belangrijk geweest.

Onder leiding van Simon Groot (80) groeide East-West Seed uit tot een belangrijke veredelingsbedrijf van tropische groenten in Zuid-Oost Azië. “Al ver voordat er in Nederland werd gesproken van publiek-private samenwerking en samenhang tussen handel en ontwikkelingssamenwerking, heeft Simon Groot met zijn bedrijf East-West Seed laten zien hoe dit in de praktijk gebracht kon worden”, aldus de jury in haar judicium. “Groot is hiermee een voorbeeld van hoe Nederland en een bedrijf kan bijdragen aan de ontwikkeling vanuit een duurzaam commercieel perspectief.” Groot kreeg de prijs op maandag 7 september uitgereikt tijdens de opening van het academisch jaar van WUR.

Marktontwikkeling

Groot stamt uit een geslacht van West-Friese tuinders. Zelf studeerde hij economie aan de Erasmus Universiteit. Daarna reisde hij als internationale zaadhandelaar de hele wereld over. Toen het familiebedrijf in 1980 werd verkocht aan Sandoz, besloot Groot zijn vermogen, kennis en ervaring in te zetten voor kleine boeren in Zuid-Oost Azië. “Ik zag daar ontwikkelingsmogelijkheden”, zegt Groot. “Er bestond nog geen markt voor groentezaad, boeren veredelden hun zaad zelf. Maar er werden veel groenten gegeten en die teelt levert meer op dan landbouwgewassen. Met ons verbeterde zaad zouden kleine boeren meer kunnen produceren en verdienen, en economische ontwikkeling op gang brengen. We gaven daarom ook voorlichting over de beste teeltmethoden. Het vergroot je markt én het inkomen van boeren.”

Opleidingsrol

Boeren en boerinnen in Mali leren de teelt van tomaten. Het plastic reflecteert het zonlicht wat tot 60% minder insecten geeft.

In de beginjaren van het bedrijf vonden verschillende in Wageningen opgeleide veredelaars emplooi bij vestigingen van East-West Seed in Thailand en op de Filippijnen. Dat waren belangrijke krachten, zegt Groot: “Ze waren heel praktisch opgeleid en methodologisch goed onderlegd. Daardoor konden ze ook lokale jongelui het vak bijbrengen. De voor veredeling benodigde plantenkennis kun je het beste ter plaatse opdoen.” De laatste jaren komen er ook medewerkers als internationale student in Wageningen studeren. “WUR heeft een belangrijke opleidingsrol voor de tuinbouw wereldwijd.”

Tomaat

Van de talloze resultaten die op veredelingsgebied werden geboekt, geeft Groot twee voorbeelden: het bedrijf maakte op de Filippijnen rode kortedaguien dertig procent beter houdbaar, en bracht de tomaat van het hoog- naar het laagland. "Vroeger kon je in Indonesië tomaten alleen op meer dan duizend meter hoogte telen, want daar waren de nachten koel genoeg. Maar in het laagland wilden ze ook tomaten kunnen telen. Wij hebben dat voor elkaar gekregen.”

SEVIA

De samenwerking met WUR gaat ook al heel lang terug. Hij verwijst naar de gloriedagen van het IVT – het Instituut voor de Veredeling van Tuinbouwgewassen, dat later is opgegaan in Wageningen UR. Het was een publiek-private samenwerking avant la lettre, aldus Groot. “Daar is de basis voor de dominantie rol van Nederland in het zaadvak gelegd.” Groot zelf is actief geweest bij The International Seed Federation en was een drijvende kracht achter de Asia and Pacific Assocation (APSA), de grootste associatie van nationale, regionale en internationale zaadbedrijven.

Vanaf 2000 heeft East-West Seed in verschillende publiek-private samenwerkingsprojecten geparticipeerd. In Tanzania werkt het bedrijf nu met WUR en Rijk Zwaan samen in SEVIA (Seeds of Expertise for the Vegetable Sector of Africa) aan verbetering van groentezaad en -teelt: goed voor boereninkomens en voor het voeden van het groeiend aantal stedelingen. “Samen met praktijkonderzoekers van WUR werken we aan het goed op gang krijgen van de voorlichtingsfunctie in de tuinbouw.”

East-West Seed heeft tegenwoordig 4.000 medewerkers en 12 R&D-stations in 7 landen. Naast Azië is de veredelaar de laatste jaren ook actief in Oost-Afrika en Latijns-Amerika. Groot is nog altijd voorzitter van de raad van commissarissen.

Mansholt Business Award

Het Universiteitsfonds Wageningen wil succesvol duurzaam ondernemen stimuleren en belonen. Het fonds reikt daarom eens in de drie jaar de Mansholt Business Award for Sustainable Entrepreneurship uit, vernoemd naar Nederlands voormalig landbouwminister en eurocommissaris Sicco Mansholt. De prijs wordt toegekend aan een ondernemende alumnus van WUR of een ondernemer die samenwerkt met WUR, en daarbij nationaal of internationaal duurzame maatschappelijke impact heeft. Aan de prijs is een bedrag van 25.000 euro verbonden en een replica van De Wageningse boom van Sjoerd Buisman op de Wageningen Campus.

Tijdens zijn speech bij de uitreiking van de Mansholt Business Award gaf Simon Groot aan dat hij het geldbedrag graag investeert in beurzen voor het opleiden van mensen en het steunen van de lokale ontwikkeling in ontwikkelende landen.