Sinterklaasintochten steeds groener door hogere temperaturen

25 november 2013

Vroege Vogels TV laat aan de hand van archiefbeelden van de intocht van Sinterklaas zien dat de maan tegenwoordig niet zo makkelijk meer door de bomen schijnt als vroeger. Er zit tegenwoordig veel meer (groen) blad aan de bomen op het moment dat de goedheiligman in ons land aankomt. Dat bleek ook al uit onderzoek van de Leerstoelgroep Milieusysteemanalyse dat in het kader van De Natuurkalender werd uitgevoerd.

Deze zomer publiceerden we vanuit De Natuurkalender een wetenschappelijk artikel waarin we het moment van bloei, bladontplooiing, vruchtenrijping, bladverkleuring en bladval in de periode 2001 tot 2010 vergeleken met die van 1894 tot 1932 en 1940 tot 1968. We concludeerden dat het moment waarop alle bladeren van zomereik, Amerikaanse eik, beuk en witte paardenkastanje volledig verkleurd waren en het moment waarop deze soorten al hun bladeren kwijt waren tegenwoordig gemiddeld elf dagen later plaatsvindt dan vroeger. Ook dit jaar beleven we weer een late herfst, vooral door de zeer hoge oktobertemperatuur en het lang uitblijven van vorst.

In gesprek met het TV-programma Vroege Vogels ontstond het idee om archiefbeelden van de intocht van Sinterklaas door de jaren heen eens met elkaar te vergelijken. Niet om de veranderingen in het uiterlijk van de Sint en zijn Pieten te analyseren maar de hoeveelheid blad dat aan de bomen zit. Aangezien de intocht altijd ongeveer op hetzelfde moment in het jaar plaats vindt zou je op basis van onze analyses verwachten dat de bomen tegenwoordig groener zijn en meer blad bevatten. De oudste intocht die de redactie van Vroege Vogels op kon sporen was die van 1924 (!). De gemiddelde temperatuur in de maanden september, oktober en november was in dat jaar 9,9 °C. Dit is maar iets minder dan het gemiddelde over de jaren 1901 tot en met 2012 die uitkomt op 10,1°C. De bomen waren bij de intocht in 1924 al wel helemaal kaal. Bij het bekijken van alle intochten bleek dat de bomen tegenwoordig bij de intocht veel vaker nog in blad zitten en dat het blad ook vaker groen is. Al waren de meeste archiefbeelden uit de beginperiode nog zwartwit. In het Sinterklaas-item zijn beelden verwerkt van de jaren 1943, 1949, 1952, 1964, 1977, 1995, 2006 en 2013. Het item is te bekijken via deze link.

De gemiddelde temperatuur in de maanden september, oktober en november liep in de periode 1901 tot en met 2013 uiteen van 7,7 °C in 1905 en 1919 tot en met 13,6°C in 2006. Onderaan het bericht ziet u voor elk jaar de gemiddelde temperatuur in de meteorologische herfst (Bron: KNMI). Het valt op dat de zeer koude jaren vooral in het begin vielen. Dit jaar komt de gemiddelde temperatuur rond de 11 °C uit en is daarmee een warme herfst.

Er zit nog steeds veel blad aan de bomen. We zouden het dan ook zeer op prijs stellen als u mee wilt doen aan het onderzoek van De Natuurkalender door te melden wanneer eiken, beuken, berken en witte paardenkastanjes in uw omgeving voor het eerst al hun blad verloren hebben. U kunt u waarnemingen doorgeven op www.natuurkalender.nl. Bij registratie ontvangt u gratis een kleurrijke handleiding.

Tekst: Arnold van Vliet, Wichertje Bron en Sara Mulder, De Natuurkalender, Wageningen University

Archiefbeelden intochten Sinterklaas zijn afkomstig van de uitzending van Vroege Vogels TV op 19 november 2013