Smaak beoordelen met hulp van een VR-bril

29 juni 2021

Smaak van tuinbouwproducten is belangrijk voor consumenten. Daarom laten veel telers en veredelaars hun producten testen door het smaakpanel van de Business Unit Glastuinbouw van Wageningen University & Research. Wegens de coronacrisis gebeurt het testen vooral thuis bij de leden van het smaakpanel. Zij krijgen in de toekomst misschien hulp van een VR-bril.

Er zijn twee type smaakpanels. Allereerst het consumentenpanel: dat test de aangenaamheid van een product. Daarnaast zijn er enkele diverse sensorische panels. Deze doen het echte smaakonderzoek, en letten dus op specifieke smaken. De leden van deze panels worden getraind zodat ze de aanwezigheid van verschillende smaakattributen kunnen beoordelen. Ofwel: hoe beoordeel je bijvoorbeeld sappigheid of stevigheid van een product?

Online trainingen

Door de coronacrisis kunnen veel activiteiten van de smaakpanels niet meer fysiek op de locatie in Bleiswijk plaatsvinden. Dat geldt bijvoorbeeld voor de trainingen voor de sensorische panels. Die trainingen vinden nu online plaats. De panelleden halen een half uur voor de training een pakket met producten op bij de WUR in Bleiswijk, zodat die vers zijn tijdens de online bijeenkomst. Het afgelopen jaar zijn er trainingen over onder meer appel, peen en bieten gehouden.

Alternatieven voor visuele proeven

Smaak is ook een kwestie van beleving. Daarom is in het WUR-gebouw in Bleiswijk een kleine supermarkt nagebouwd, zodat visuele proeven uitgevoerd kunnen worden. Deze kan wegens de coronacrisis minder goed ingezet worden. Daarom zijn afgelopen jaar enkele alternatieven onderzocht, namelijk: een VR-bril (dus: Virtual Reality), een vragenlijst met foto's van de testproducten en het kort bezoeken van de supermarkt en vervolgens thuis de producten beoordelen. In dat laatste geval werden de producten door de panelleden bij het WUR-gebouw in Bleiswijk opgehaald en vervolgens thuis beoordeeld.

Headerfotoo.jpg

Meer onderzoek

De scores van het smaakpanel met de VR-bril leken het meest op de scores tijdens het 'oude normaal'. De onderzochte VR-bril lijkt op een soort kleine leesbril die je op een smartphone bevestigt. Daarmee is vervolgens een foto van de WUR-supermarkt in 360° te bekijken. Komend jaar wordt onderzocht hoe deze VR-brillen zo goed mogelijk ingezet kunnen worden bij het visuele onderzoek aan groente- en fruit.​