Snuffelende bijen herkennen Corona

11 mei 2021

Bijen zijn slimme dieren. Je kan ze namelijk, net als honden, leren om vluchtige stoffen en geuren te herkennen. Omdat virussen geuren afgeven, kun je bijen ook inzetten om ziektes te herkennen. Onderzoekers van Startup InsectSense en Wageningen Bioveterinary Research (onderdeel van WUR) vroegen zich af of ze deze kennis ook kunnen inzetten in de strijd tegen Corona. En dat blijkt te kunnen.

Hoe leer je een bij een geur te herkennen?

Startup InsectSense en Wageningen Bioveterinary Research de afgelopen tijd bijen geleerd om corona te herkennen. Dit deden ze door bijen bloot te stellen aan de geur van SARS-CoV-2 en vervolgens te belonen met suikerwater. De bij steekt dan zijn tong uit om het suikerwater op te vangen. Na een aantal keren, legt de bij een link tussen de geur van corona en de suikerwaterbeloning.

Daarna werkt dit zelfs zonder beloning en zijn de getrainde bijen in te zetten in het opsporen van geïnfecteerde mensen.

Van idee naar inzet van bijen voor diagnose

Bijen zijn snelle leerlingen, ze hebben maar een training van een paar minuten nodig om dit door te krijgen. Voor die training is wel een machine nodig die de bijen kan trainen. InsectSense heeft een prototype ontwikkeld van zo’n machine die automatisch meerdere bijen tegelijk kan trainen en een biosensor waarin getrainde bijen ingezet kunnen worden voor diagnoses.

Spreekt dit soort onderzoek je aan?

Overweeg dan eens een opleiding bij Wageningen University & Research. Meer weten? Bekijk bijvoorbeeld deze opleidingen:

Ondernemen tijdens of na je studie: WUR helpt

Studeren in Wageningen kun je combineren met ondernemen. WUR stimuleert en begeleidt namelijk (potentiële) ondernemers op verschillende manieren.

Dat doen we samen met ervaringsdeskundigen, bedrijven, investeerders en juridische en financieel adviseurs. Zo zorgen we samen onze kennis en technologie nog meer waarde heeft voor de samenleving.

Ik koos voor deze universiteit omdat je hier naast je studie ook kunt leren ondernemen. Als ik hier niet heen was gekomen, had ik nu waarschijnlijk geen bedrijf gehad.
Fabian Lindner, master Management, Economics and Consumer Studies, in Resource

Meer weten? Lees dan verder op de pagina Ondernemerschap.