Nieuws
Stap voor stap naar meer verkeersveiligheid op Wageningen Campus
In de afgelopen jaren is Wageningen Campus verder uitgebreid met steeds meer paden, wegen en weggebruikers. Daardoor is de noodzaak ontstaan de verkeersveiligheid opnieuw in kaart te brengen en eenduidigheid te creëren.
Een adviesbureau heeft een plan opgesteld dat door de gemeente is goedgekeurd. Uitgangspunt voor het plan zijn de Wegenverkeerswet, die op Wageningen Campus van toepassing is, en het daarmee samenhangende Reglement verkeersregels en verkeerstekens. Deze zijn toegepast op de volgende principes:
- Wageningen Campus is een 30 km zone. Bij alle toegangswegen voor bestuurders (auto's, fietsers e.d.) staat dit aangegeven (bord 30-kmu).
- In een 30 km zone zijn alle kruispunten gelijkwaardig. Kruispunten waarin een bepaalde hoofdstroom prioriteit krijgt, zijn als voorrangskruispunt ingericht. Bijvoorbeeld de zebrapaden waar voetgangers voorrang hebben en de kruisingen met de Bornsesteeg, waar fietsers voorrang hebben.
- In het centrale gebied rondom Atlas, Orion en Forum zijn alle paden gelijkwaardig en bestemd voor langzaam verkeer (fietsers, voetgangers).
- De hele campus is een verboden te parkeren zone. Dat houdt in dat alleen in de daarvoor bestemde vakken mag worden geparkeerd (bord E01 zone), daarbuiten wordt gehandhaafd.
Het plan is opgedeeld in fases welke doorlopen in 2019. Maandag 3 december starten de werkzaamheden van fase 1. In deze fase gaat het vooral om eenvoudig te nemen (wettelijk vereiste) maatregelen, zoals het aanpassen van bebording en markeringen. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle ‘Verboden te parkeren’ borden op het terrein worden verwijderd, aangezien deze verwarring veroorzaken ten opzichte van de borden bij de ingangen. Ook een aantal voorrangssituaties wordt aangepast en paaltjes op paden worden duidelijker gemarkeerd.
Voor een aantal verkeerssituaties zijn meer ingrijpende maatregelen nodig om de veiligheid te verbeteren. Deze worden in de volgende fases opgepakt.