Startups Algreen en Sesolo Mello ontvangen een StartLife microkrediet

13 november 2015

De startups Algreen en Sesolo Mello, mede-opgericht door studenten van Wageningen University, ontvingen deze week een StartLife microkrediet. Met deze lening gaan zij de algenmarkt verkennen en de mogelijkheden bekijken om in Zuid-Afrika paraffine-olie, dat gebruikt wordt om te koken, te vervangen door een biobrandstof geproduceerd met lokaal afval.

Op de foto het Algreen team: Hendrik Staarink en Stefano Canziani.

Spirulina productie - Algreen

Hendrik Staarink en masterstudent Stefano Canziani delen een passie voor algen en hebben Algreen in april 2015 opgericht. Deze zomer hebben ze een productiefaciliteit opgezet voor de eetbare microalg Spirulina op Wageningen Campus. Ook vonden ze een kantoor bij student incubator StartHub. Hendrik: "In 2015 hebben we de productie verbeterd, certificering aangevraagd voor het produceren van humaan voedsel en een aantal klanten gevonden. Onze volgende doel is het vergroten van het aantal klanten. We gaan de microkrediet inzetten om publiciteit te genereren en te investeren in onze internationale salesactiviteiten”.

Op de foto de oprichters van Sesolo Mello vlnr: Nico De Vriendt, Max Bedouet, Jacob Paul Bussmann en Roy Hendriks.

Koken op biobrandstof - Sesolo Mello

Sesolo Mello is opgericht door vier ‘mannen’ en heeft een duidelijke missie: de paraffine-olie die wordt gebruikt om te koken in gemeenschappen met een laag inkomen vervangen door een biobrandstof die geproduceerd wordt met lokaal afval. Medeoprichter Jacob Bussmann en student bij Wageningen University: "Bij het koken op paraffine-olie komen veel giftige stoffen vrij. Dit is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. In 2016 gaan we een pilotproject opzetten in een township vlakbij Cape Town in Zuid-Afrika. Voorafgaand aan de pilot gaan we in gesprek met bewoners om de behoeftes die ze hebben te achterhalen en hier onze productiefaciliteit op aan te passen. Eind 2016 willen we beginnen met opschalen zodat ook andere townships van ons idee kunnen profiteren.”

Startups Algreen en Sesolo Mello ontvangen een StartLife microkrediet

StartLife microkrediet

Elk jaar ontvangen een aantal studenten en recent afgestudeerden een StartLife microkrediet om hun idee voor een startup of innovatie verder uit te werken. “Het is geweldig om te zien dat meer en meer studenten, zoals de oprichters van Algreen en Sesolo Mello, hun ideeën omzetten in een concreet businessplan. Met deze lening krijgen ze de kans om de eerste activiteiten van de startup te financieren”, zegt Jan Meiling, directeur StartLife. StartLife is hét loket voor startende ondernemers in de sectoren Agro, Food en de Biobased Economy. De afgelopen jaren heeft StartLife meer dan 120 startups met een idee voor - of een bijdrage aan - een technologische innovatie ondersteund en gefinancierd.