THE Ranking: Life Sciences van WUR in de lift

28 oktober 2020

De studierichtingen binnen de categorie Life Sciences scoren goed op de nieuwste ranglijst van Times Higher Education. Mindere resultaten zijn terug te vinden binnen de domeinen Physical Sciences en Social Sciences. Dit jaar staan er 1512 universiteiten op de invloedrijke ranglijst, 522 meer dan vorig jaar.

Times Higher Education komt jaarlijks met 2 publicaties: een algemene ranking (World University Rankings) en eentje waarbij gekeken wordt naar diverse deelgebieden (THE ranking by subject). Van deze laatste is net een verse uitgekomen en daar scoort WUR dus beter in vergelijking met vorig jaar op het gebied van Life Sciences. WUR steeg op de ranglijst van de 20e naar de 18e plek. Ook op de gebieden Clinical and Health (84e) en Engineering & Technology (97e) stijgen de studies van de Wageningse universiteit op de ranglijst.

Iets minder goed doen Physical Sciences (64e) en Social Sciences (71e). Daar is WUR een paar plekken gedaald. Wageningen University & Research valt in de top 100 beste universiteiten wereldwijd binnen de volgende domeinen: Life Sciences, Physical Sciences, Clinical and Health, Engineering en Social Sciences.

Indicatoren

De ranglijst van THE is gebaseerd op 13 indicatoren, zoals onderwijsomgeving, de omvang en reputatie van het onderzoek, invloed in de wetenschap via citaties, internationaliteit van het onderzoek, de staf en de studenten en mate van kennisoverdracht naar de industrie of maatschappij. Deze ranking is grotendeels gebaseerd op dezelfde 13 indicatoren die ook voor de THE World University Rankings zijn gebruikt, die andere ranglijst die ook jaarlijks wordt gepubliceerd. Bij die ranking haalde de WUR de 1e plek binnen Nederland.