TIAS en WUR lanceren eerste MBA in Food & Agribusiness in Nederland

15 november 2016

TIAS en Wageningen University & Research (WUR) slaan de handen ineen. Vanaf september 2017 is het mogelijk om een MBA in de richting Food en Agribusiness te volgen.

Wageningen University & Research is een kennisinstelling die binnen het domein van gezonde voeding en leefomgeving niet alleen hoogwaardige kennis ontwikkelt, maar ook helpt deze kennis overal ter wereld toe te passen. WUR leidt professionals op die in de nabije en verre toekomst voor doorbraken in kennis en technologie gaan zorgen en is internationaal gezien een toonaangevende organisatie op het gebied van voedsel en leefomgeving.

MBA in Food & Agribusiness

De agrarische wereld is de laatste jaren steeds complexer geworden. Binnen de Agri & Food-sector neemt de vraag naar “Wageningse” kennis (postacademisch onderwijs) onder managers, strategen en CEO’s toe. Wageningen University & Research heeft ervoor gekozen om niet een eigen MBA op te zetten, maar om de krachten te bundelen met een partner die jarenlang bewezen ervaring heeft op het gebied van MBA’s. Business school TIAS is een logische partner, juist omdat TIAS duidelijk de link tussen business and society uitdraagt. “Een initiatief dat past binnen het strategisch plan van Wageningen University & Research. Het biedt onze alumni - midcareers als executive de mogelijkheid zich verder te bekwamen in strategische managementvaardigheden in de agri & food context. Het is een unieke mogelijkheid voor executives om zich te verdiepen in de specifieke dynamiek van de agri & food sector,” aldus prof.dr.ir. Louise O. Fresco, voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research.

Academisch programma 'Personal Leadership Program'

“MBA’s zijn steeds multidisciplinairder. De markt heeft behoefte aan managers die kunnen inspelen op een steeds sneller veranderende wereld. Er is niet één manier om een vraagstuk op te lossen, een probleem kan op verschillende manieren worden aangepakt”, aldus prof.dr. Kees Koedijk, decaan en directeur van TIAS School for Business and Society. Door middel van actuele cases uit de bedrijven van de deelnemers worden deze ‘wicked problems’ behandeld in de nieuwe MBA. De combinatie van een academisch programma met verschillende leervormen én een Personal Leadership Program maakt dat de deelnemers aan deze MBA hun carrièredoelen bereiken.

TIAS biedt de blauwdruk voor het programma in de vorm van het Executive MBA. Dit bestaat uit diverse kernmodules. Het programma leert de studenten om het vakgebied te bezien vanuit diverse invalshoeken. Vervolgens kunnen ze kiezen uit twee sporen: een algemeen spoor en een spoor dat zich richt op Food & Agribusiness. De kernmodules, die TIAS in Tilburg aanbiedt, zijn bedoeld voor beide sporen. Iedere module eindigt met een integratiemodule met een focus op de specifieke context van de Food & Agribusiness. Er zijn in totaal drie integratiemodules. Wageningen Academy, verantwoordelijk voor executive education (de business school van WUR), organiseert de drie modules binnen de agri & food track. Zij maakt hierbij gebruik van kennis van binnen en buiten Wageningen University & Research.

De integratiemodules worden afgesloten met een eindopdracht, een zogenaamd Capstone project. Dit geeft de deelnemers de kans te bewijzen dat ze klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst in de Food & Agri-sector.

De eerste lichting deelnemers aan de MBA in Food Agribusiness start in september 2017.