TOOL nu ook voor ontwerpend leren op de basisschool

31 maart 2021

Hoe werkt dat nou, ontwerpend leren in de klas? Om leerlingen én leerkrachten van het basisonderwijs hier een handje mee te helpen, is nu ook ontwerpend leren aan de webapp TOOL toegevoegd. Wetenschapsknooppunt Wageningen University ontwikkelde de webapp samen met Christelijke Hogeschool Ede (CHE) als tool voor leerlingen, leerkrachten en pabo-studenten om onderzoekend, én nu ook ontwerpend leren, een plek te geven in de klas. TOOL voor ontwerpend leren is op 31 maart tijdens de finale van de Ontwerpwedstrijd gelanceerd.

In 2016 bracht het Wetenschapsknooppunt Wageningen University samen met Christelijke Hogeschool Ede de gratis webapp TOOL voor onderzoekend leren uit. Met deze app krijgen basisschoolleerlingen van groep 5 t/m 8 begeleiding in het opzetten en uitvoeren van hun eigen onderzoek. In juni 2017 won de webapp TOOL de prestigieuze Europese Comenius-EduMedia-Award in Berlijn. Inmiddels hebben basisschoolleerlingen en leerkrachten (in opleiding) met behulp van de webapp al meer dan 20.000 onderzoeken uitgevoerd. Het succes van TOOL voor onderzoekend leren, maar ook de vraag onder leerkrachten naar een ontwerpend leren app, heeft gezorgd dat nu ook ontwerpend leren beschikbaar is in TOOL.

Ontwerpend leren

Met behulp van deze gratis TOOL leren basisschoolleerlingen van groep 5 t/m 8 in zeven stappen hoe zij tot een ontwerp voor een nieuw probleem of product kunnen komen. Net zoals bij TOOL voor onderzoekend leren worden leerlingen gestimuleerd om zelf actief kennis, materialen en gereedschappen in te zetten, door plannen en schetsen te maken die tot een nieuw product leiden.

Een paar voorbeelden van ontwerpen die leerlingen met behulp van TOOL tijdens de Ontwerpwedstrijd hebben gemaakt zijn de Healthy Smile Scanner die mensen beloont wanneer zij gezondere voedselkeuzes maken, een afvalverwerker voor GFT en plastic die biobrandstof maakt of een stoeptegel waarop mensen kunnen wiegen en zo energie opwekken en terwijl zij op de bus of trein staan te wachten.

Met de webapp TOOL krijgt het leren met hoofd, hart en handen concreet vorm
Hilco van Stuijvenberg, ontwikkelaar van de app en opleidingsdocent bij Christelijke Hogeschool Ede

Eenvoudig voor leerling en leerkracht

TOOL biedt structuur en ondersteuning en maakt het eenvoudig om met onderzoekend en nu ook onderwerpend leren te beginnen. Ter ondersteuning is bij de verschillende stappen voor de leerling een coach aanwezig voor informatie en tips. Voor de leerkracht is informatie beschikbaar per stap van de ontwerpend leren cyclus onder een aparte knop. Hierdoor kunnen leerkrachten bij de stap waarin de leerling aan het werk is de juiste vragen stellen en denkstootjes geven. Via een dashboard kan de leerkracht de voortgang van de leerlingen volgen.

Het nieuwe ontwerpend leren gedeelte in de webapp TOOL is getest bij 10 scholenn regio Ede, met positieve resultaten.

Mijn bevindingen van ontwerpend leren in TOOL zijn erg positief. De 21e-eeuws vaardigheden zijn duidelijk in de app terug te vinden en de leerkrachtondersteuning helpt mij om de juiste didactiek toe te passen in de klas
Bram Lekkerkerker, leerkracht groep 5 SmdB “de Kraats” Bennekom

Wetenschap en Techniek

Pabo-studenten worden binnen Christelijke Hogeschool Ede ook geschoold in ontwerpend leren. TOOL wordt in het curriculum van de pabo ingezet om studenten te laten onderzoeken en ontwerpen en dit in te zetten in hun stageklas. Zo worden de leerkrachten in opleiding actueel geschoold op Wetenschap en Techniek (W&T), vanuit de kennisbasis en in samenhang met de 21e eeuwse vaardigheden. Sinds 2020 is iedere basisschool verplicht om wetenschap en techniek aan te bieden.

Wetenschapsknooppunt Wageningen University Wageningen University & Research (WUR) en Christelijke Hogeschool Ede (CHE) werken al 10 jaar samen in het Wetenschapsknooppunt Wageningen University met als doel wetenschap en techniek in het basisonderwijs stimuleren. Door de samenwerking kan de webapp TOOL gratis worden aangeboden in het basisonderwijs.