TTT-CT investering in startups SAIA en FUL Foods

17 december 2020

SHIFT Invest, partner in het TTT Circulaire Technologie programma, heeft onlangs geïnvesteerd in twee veelbelovende startups. WUR spin-off SAIA wil een revolutie in robotica in de glastuinbouw ontketenen. Doel van startup FUL Foods is het ontsluiten van de voordelen van microalgen in relatie tot gezondheid en duurzaamheid. De investering geeft een extra impuls aan de verdere groei en ontwikkeling van de jonge bedrijven.

Het nationale consortium, dat bestaat uit 4TU (TU Delft, TU Eindhoven, Universiteit Twente en Wageningen University & Research (WUR)), TNO en investeerder SHIFT Invest, wordt gefinancierd door de zogeheten TTT-regeling, het rijks Thematisch Technologie Transfer instrument. Door deze regeling kunnen kansrijke spin-offs van wetenschappelijk onderzoek snel geïdentificeerd en financieel ondersteund worden. Binnen het 5-jarige programma richt het consortium zich op Circulaire Technologie (TTT-CT).

Een jaar geleden ging het TTT-CT programma officieel van start. Het consortium heeft verschillende veelbelovende initiatieven geïdentificeerd en ondersteund via ‘proof of concept’ of ‘business development’ activiteiten. Onlangs kende partner SHIFT financiering toe aan twee opstartende bedrijven, SAIA Agrobotics en FUL Foods.

SAIA Agrobotics

WUR spin-off SAIA wil een revolutie in robotica in de glastuinbouw ontketenen. Daarmee willen ze het fysiek vaak zware en monotone werk van arbeiders verlichten, en tuinders ondersteunen die moeilijk arbeidskrachten kunnen vinden. Daarnaast vormt dit een duurzame oplossing die bijdraagt aan toekomstige voedselzekerheid. SHIFT Invest, Innovation Industries en Oost NL zijn de investerende partners.

FUL Foods

De tweede investering gaat naar FUL Foods, een startup die eerder dit jaar is opgericht. FUL Foods heeft het doel om de voordelen van microalgen in relatie tot gezondheid en duurzaamheid te ontsluiten. FUL Foods heeft een eigen bioraffinageproces ontwikkeld om planeet positieve ingrediënten uit microalgen te produceren voor de voedsel- en drankensector, waaronder een eiwitrijke superfood (FUL®). In 2021 introduceert FUL Foods haar eerste product, een drank met functionele eigenschappen.

De investering is een extra impuls voor de startups, waarmee ze hun bedrijf vanuit hun missie om bij te dragen het behoud van een leefbare wereld, verder kunnen ontwikkelen.

SHIFT Invest is een early-stage impact investeerder. SHIFT verwacht binnenkort meer investeringen in veelbelovende startups bekend te maken.

Meer informatie

Heb je belangstelling voor het TTT-CT programma en de ondersteuning die dit programma te bieden heeft? Neem contact op met Maurits Burgering, Programme Director.

Het TTT-CT programma wordt mogelijk gemaakt door subsidies van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.