Technische universiteiten bundelen krachten in Techrede

Published on
4 juni 2020

De vier technische universiteiten in Nederland (Delft, Eindhoven, Twente en Wageningen) doen een appel op politiek Den Haag om technologische innovaties structureel te verankeren in hun agenda. Technologische innovaties vormen een onmisbare schakel in de transitie naar een veerkrachtige, veilige en duurzame toekomst. Een toekomst na corona met nieuwe maatschappelijke uitdagingen die nieuwe oplossingen vragen. Om de relevantie van deze innovaties over te brengen en ook het brede publiek erin mee te nemen, vindt op 1 oktober voor het eerst de Techrede plaats.

‘Technologische innovaties essentieel voor veerkrachtige toekomst na corona’

Techrede als equivalent van de Troonrede
In tijden van crisis of andere onverwachte wendingen is het belangrijk dat een samenleving het vermogen heeft om snel te kunnen ingrijpen, veranderen of meebuigen. Een veerkrachtige samenleving dus. In deze technologische equivalent van de Troonrede willen de vier technische universiteiten, verenigd in de 4TU.Federatie, gezamenlijk met andere kennisinstellingen en het bedrijfsleven aandacht vragen voor het feit dat de coronacrisis het belang van veerkracht zichtbaar maakt. Technologische innovaties zijn hierin essentieel.
“De covid-19-crisis maakt een aantal zaken helder”, zegt Louise O. Fresco, voorzitter van 4TU en bestuursvoorzitter Wageningen University & Research. “Om redenen van gezondheid, klimaat en schaarse grondstoffen moeten we kennis, technologie en innovatie inzetten voor een leefbare en duurzame samenleving. De toekomst is hightech, maar wel ecologisch, ethisch en economisch verantwoorde hightech. Daarover moeten we snel een maatschappelijk debat voeren, gevoed door de technische universiteiten.”

Klimaat, gezondheid en voedsel

Alleen door samen verantwoordelijkheid te nemen, zorgen we voor een soepel verloop van de transitie naar een veerkrachtige, veilige en duurzame toekomst, zo zal duidelijk worden in de Techrede. De Techrede licht diverse thema’s in de transitie uit, zoals bijvoorbeeld klimaat, gezondheid en voedsel. Waar komen we vandaan, waar gaan we naartoe en wat is daarvoor nodig?

Draagvlak bedrijfsleven en wetenschap

De boodschap van de technische universiteiten wordt gedragen door innovators uit het bedrijfsleven (van startup tot MKB tot multinational), wetenschappers en jongeren. Zij tonen hun betrokkenheid in de aanloop naar de Techrede via een reeks vlogs en een 4TU-miniserie. In elke aflevering gaat een presentator op zoek naar het antwoord op de vraag hoe technologische innovaties ons naar een mooie toekomst brengen.

Over 4TU

De vier technische universiteiten in Nederland zijn verenigd in de 4TU.Federatie. 4TU zet zich in voor versterking en bundeling van technologische kennis. De technische universiteiten willen zorgen voor voldoende en goed opgeleide ingenieurs en technologisch ontwerpers, internationaal toonaangevend en maatschappelijk relevant onderzoek en bevordering van samenwerking tussen onderzoeksinstellingen en bedrijven.
Meer informatie over 4TU www.4tu.nl

Meer informatie

De Techrede is een digitaal evenement en is op 1 oktober door iedereen landelijk te volgen. Meer details  hierover volgen later.
Meer informatie: www.techrede.nl