Times Higher Education ranking: Wageningen University bij de beste 50 universiteiten ter wereld

Published on
1 oktober 2015

Wageningen University is een van de vijftig beste universiteiten ter wereld. Op de vermaarde wereldranglijst van universiteiten van Times Higher Education is Wageningen University dit jaar de top vijftig binnengeschoten, naar plek 47. Vooral de zeer goede resultaten op het gebied van onderzoek, onderwijs en citaties in vergelijking met andere universiteiten zorgden voor de hoge score van Wageningen. Wageningen is bovendien veruit de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit.

De World University Rankings die het Britse tijdschrift Times Higher Education jaarlijks opstelt, vergelijkt wereldwijd ruim 1100 universiteiten op hun kernactiviteiten: onderwijs, onderzoek, citaties, internationaliteit en kennisoverdracht aan het bedrijfsleven.

Op het gebied van onderzoek en kennisoverdracht hoort Wageningen University in de vergelijking bij de absolute wereldtop. De score op onderzoek, die voor 30 procent het eindcijfer bepaalt, is vooral gebaseerd op de reputatie van de universiteit bij collega-instellingen. Daarnaast tellen het aantal publicaties en hoogte van de onderzoeksgelden mee. De hogere waardering van Wageningen University is mede te danken aan de nauwe samenwerking met het onderdeel Research (DLO) binnen Wageningen UR.

Goede reputatie

Ook de reputatie van het Wageningse onderwijs is goed vergeleken met andere universiteiten. De hoge score op het gebied van kennisoverdracht bewijst volgens Times Higher Education dat Wageningen University bedrijven goed kan ondersteunen op het gebied van innovatie en advies. De topnotering bewijst verder de status van Wageningen University als research universiteit in de wereld. Daarnaast blijk dat Wageningen ook de meest internationale universiteit van Nederland is, zowel op het gebied van studenten en medewerkers als publicaties met buitenlandse collega’s.

Eerlijker vergelijking

De afgelopen drie jaar schommelde de notering van Wageningen University rond plaats 75. Dat Wageningen nu is doorgeschoten naar de top 50 beste universiteiten ter wereld, komt mede omdat Times Higher Education dit jaar een eerlijker vergelijking heeft gemaakt van universiteiten dan voorgaande jaren. De methoden bevoordelen niet langer automatisch de Angelsaksische landen. Ook enkele niet-Engelstalige wetenschappelijke tijdschriften worden nu meegeteld en de reputatie van een instelling wordt veel internationaler gemeten.