Tips voor studenten om fietsdiefstal te voorkomen

25 mei 2021

Als student met een krap budget wil je niet het slachtoffer worden van een fietsendief. Met de volgende tips kun je veel ellende voorkomen!

Investeer in goede sloten

Het is misschien een no brainer en lijkt wel heel erg voor de hand te liggen, toch is dit vaak het punt waar het al mis gaat! Het is namelijk zo verleidelijk om voor het allergoedkoopste slot of alleen maar een ringslot te gaan. Maar, neem van ons aan dat het investeren in een goed slot echt de moeite en het geld waard is! Kies voor kwaliteit en schaf een art 2 slot aan. Nog beter; gebruik er twee! Keurmerksloten van merken als Vinz, Abus, AXA en SXP zijn van hoogwaardige kwaliteit, zijn verkrijgbaar in diverse soorten én kosten je de kop niet. Veranker je fiets bijvoorbeeld met één fiets kettingslot door het frame en aan onverplaatsbaar object, zoals een fietsbeugel of lantaarnpaal. Dan zit je helemaal goed, want als een potentiële fietsendief jouw tweewieler ziet, zal hij er met een boog omheen lopen. Twee sloten waarvan er één zorgt dat hij de fiets niet kan optillen en meenemen, is een beetje veel van het goede.

Strategisch stallen

Zet je fiets, wanneer dit mogelijk is, altijd binnen en op slot. Thuis in de schuur, garage of zelfs gang, of elders in een stalling. Het voordeel hiervan is drievoudig: je tweewieler is beter beveiligd, hij staat uit het zicht én is beschermd tegen weersinvloeden. Natuurlijk is het niet altijd mogelijk om hem binnen te zetten. Op openbare plaatsen kies je dan een plek waar je ijzeren ros in het zicht en in het licht staat. Heb je een dure tweewieler, een gewild item bij dieven? Verander dan ook regelmatig de plaats waar je hem stalt, zodat potentiële dieven niet zo snel een patroon zien en weten hoe lang je weg zal blijven.

Bewaar je framenummer

Noteer je framenummer en graveer je postcode en huisnummer in het frame. Maak een foto van je fiets en bewaar dat, samen met het  framenummer en je reservesleutel. Zo kun je gemakkelijk aangifte doen, mocht je tweewieler onverhoopt toch gestolen worden. Andersom ben jij voor de politie gemakkelijk te vinden, mochten zijn in het bezit komen van je fiets. Bovendien voldoe je aan de eisen van je verzekering (meestal het tonen van 2 sleutels van een ART-2 slot).

E-bike?

Ben jij de trotse eigenaar van een E-bike? Dan zijn er nog twee extra dingen die je kunt doen. Plaats een fietstracker, zodat je via je smartphone kunt ontdekken waar je fiets is. Daarnaast is het ook slim om de batterij eruit te halen wanneer je jouw E-bike ergens stationeert. Zonder batterij is een diefstal veel minder aantrekkelijk, aangezien de fiets ineens veel minder marktwaarde heeft!