Toekomstvisie op voedselproductie in Impulse

Nieuws

Toekomstvisie op voedselproductie in Impulse

Gepubliceerd op
23 november 2017

Zelf onze ideale wortel of aubergine ontwerpen? Is dat science fiction of niet?
Food en Concept Designer Chloé Rutzerveld toont haar toekomstvisie op de voedselproductie in Impulse, het ontmoetingscentrum van Wageningen Campus.

De voedselindustrie weet, dankzij jarenlang wetenschappelijk onderzoek, precies welke omgevingsfactoren zoals licht, temperatuur en luchtvochtigheid van belang zijn om groenten bijvoorbeeld de gewenste smaak, kleur en voedingswaarde te geven.
Rutzerveld vond het magisch om te zien dat je met kleine aanpassingen een gewas kunt sturen en vroeg zich af wat er dan nog meer zou kunnen.
Zo ontstond het idee voor de interactieve Future Food Formula installatie, die ze samen met studio RNDR ontwikkelde.
Daarmee kunnen mensen zelf experimenteren, en zo een nieuwe variatie op een gewas ontwerpen. Paars of oranje? Pittig of mild? Extra vitamine C? Het kan allemaal: “Op de tablet vul je de gegevens in en op het scherm zie je meteen welk effect jouw aanpassingen hebben. Als je bijvoorbeeld meer rood licht toevoegt dan groeit de plant langer. Het is fascinerend om te zien wat je allemaal kunt creëren door gebruik te maken van de natuur, zonder dat je aan de slag gaat met genetische modificatie van gewassen.”

Wetenschap en fantasie

Rutzerveld heeft ook gepraat met verschillende onderzoekers van WUR waarbij ze merkte dat wetenschappers er door hun kennis vanzelfsprekend anders naar dingen kijken. Veel van haar projecten worden gedreven omdat ze zelf een vraag heeft en vervolgens gaat experimenteren en kijken wat mogelijk is: “Soms mislukt het, maar andere keren komen daar juist vernieuwende ideeën uit.”
Ze fantaseert graag over de toekomst van ons eten. In haar projecten combineert ze design, wetenschap en technologie, vaak met als doel om voedsel of het voedselsysteem gezonder, duurzamer en efficiënter te maken. “Ik wil vooral laten zien wat allemaal kan, en een brug slaan tussen de consument en de wetenschap.”

Communiceren via eten

Ze ziet voeding daarbij als een communicatiemiddel, om nieuwe technologieën en belangrijke vraagstukken toegankelijk te maken: “Wetenschap is vaak het startpunt van mijn projecten. Ik vind het erg leuk om samen te werken met WUR. Het is denk ik ook goed dat universiteiten zich realiseren dat ontwerpers meer kunnen dan alleen de tafels en stoelen tekenen. Beeld wordt steeds belangrijker in communicatie. Mensen hebben weinig tijd en het moet steeds sneller.  Geef mij een wetenschappelijke paper en ik maak er een goed beeldend verhaal van.

Bron: Resource