Twee nieuwe buitengewone leerstoelen ingesteld aan Wageningen University

18 januari 2016

De raad van bestuur van Wageningen UR heeft twee kandidaten benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan Wageningen University. Het betreft dr. Albert Klein Tank en dr.ir. Albrecht Weerts. Beide leerstoelen gaan in per 1 februari.

Foto links: Prof.dr. Albert M.G. Klein Tank
Foto rechts: Prof.dr.ir. Albrecht H. Weerts

Prof.dr. Albert M.G. Klein Tank
(Groenlo, 1965) is benoemd tot buitengewoon hoogleraar Klimaatdiensten. De nieuwe leerstoel is ondergebracht bij de leerstoelgroep Meteorologie en luchtkwaliteit onder leiding van prof. Bert Holtslag.
De leerstoel wordt gefinancierd door het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) in De Bilt. Daar is prof. Klein Tank hoofd R&D Observations & Data Technology.

In zijn onderzoek en onderwijs concentreert prof. Klein Tank zich op veranderingen in weer- en klimaatextremen. Die kennis helpt bij de besluitvorming over bijvoorbeeld de toekomstige infrastructuur, voedselvoorziening en gezondheidszorg.

Prof.dr.ir. Albrecht H. Weerts (Bennebroek, 1971) is benoemd tot buitengewoon hoogleraar Hydrologische voorspelbaarheid. Deze nieuwe leerstoel wordt gefinancierd door Deltares en is ondergebracht bij de leerstoelgroep Hydrologie en kwantitatief waterbeheer van prof. Remko Uijlenhoet. Prof. Weerts is Expert Hydrology and Forecasting bij Deltares te Delft.

In onderwijs en onderzoek houdt prof. Weerts zich bezig met de voorspelbaarheid van het hydrologisch systeem, dat wordt aangedreven door weer en klimaat. Doel is om voorspellingen van hydrologische processen op verschillende ruimte- en tijdschalen te verbeteren. Deze kennis helpt watermanagers, crisismanagers en beleidsmakers om gegronde beslissingen te nemen over vermindering van risico’s en impacts van toekomstig hoogwater en droogte.