Twee wetenschappers van Wageningen University krijgen Vici-beurs

Published on
13 februari 2015

Erfelijkheidsonderzoeker Duur Aanen en biochemicus prof. Dolf Weijers van Wageningen University hebben een Vici-subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) ontvangen. Het gaat om een beurs van elk 1,5 miljoen euro waarmee zij voor de komende vijf jaar specifiek onderzoek doen en hun onderzoeksgroep kunnen uitbouwen. Het is voor het eerst sinds 2004 dat er twee Vici-beurzen tegelijk bij Wageningen University belanden.

Duur Aanen gaat zich in het onderzoek waarvoor hij de Vici krijgt richten op de vraag hoe een boer de totale opbrengst van zijn gewassen of vee kan maximaliseren. Dat is volgens hem geen triviale vraag: per individu produceren hoge appelbomen meer appels dan lage, maar per hectare produceren lage de meeste appels. Aanen wil deze vraag onderzoeken met de miljoenen jaren oude landbouwsymbiose tussen schimmels en termieten.

Dr. Duur Aanen is universitair docent aan het Laboratorium voor Erfelijkheidsleer.

Dolf Weijers ontvangt de Vici voor zijn onderzoek aan het hormoon auxine. Dat hormoon stuurt een groot aantal verschillende groeiprocessen aan, en is daardoor bepalend voor de ontwikkeling van planten. Door de structuur, werkwijze en evolutie van een familie van gen-schakelaars te bestuderen, zullen Weijers en zijn collega-onderzoekers proberen te achterhalen hoe die multifunctionaliteit werkt en tot stand is gekomen.

Prof.dr. Dolf Weijers is persoonlijk hoogleraar aan het Laboratorium voor Biochemie.

NWO kende dit jaar 36 vooraanstaande wetenschappers in Nederland een Vici-subsidie toe. Deze onderzoekers kunnen elk voor een bedrag tot 1,5 miljoen euro de komende vijf jaar specifiek onderzoek doen en hun onderzoeksgroep verder uitbouwen. De Vici-toekenningen vormen een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.