Urban farming in de Bijlmerbajes

6 april 2018

Deelnemers van alle teams van The Ultimate Greenhouse Challenge komen vandaag en morgen naar de Bijlmerbajes om bijgepraat te worden over urban farming.

Voor The Ultimate Greenhouse challenge gaan 23 teams uit tien landen de strijd aan om één van de torens van de Bijlmerbajes te transformeren tot een ultieme stadskas. Op 6 en 7 april mag van elk team één lid naar Amsterdam komen. De universiteit betaalt de tickets. De organisatie hoopt dat er op deze manier interactie ontstaat tussen de deelnemers uit de verschillende landen.

Leren van mislukken

Nu al zijn er vele initiatieven en projecten wereldwijd rond vertical farming. ‘Dat zijn niet allemaal succes stories’, zegt WUR-onderzoeker Jan-Willem van der Schans, die een grote kennis over urban farming paart aan een aanstekelijk enthousiasme voor dat onderzoeks-domein.

‘Bij de kick-off van de Ultimate Greenhouse challenge heb ik tegen de studenten gezegd dat ze moeten voortbouwen op de mislukkingen. Ik ga in Amsterdam een voordracht houden over een paar Amerikaanse vertical farming-projecten die zijn mislukt.’