Van ‘huismoeder’ tot ‘lugubere glijer’: 813 soorten op eigen terrein

5 juli 2022

Wie dacht dat je voor bijzondere plant- en diersoorten naar verre landen moet afreizen, heeft het mis. Op ons eigen WUR-terrein vonden we maar liefst 813 soorten. 112 waarnemers op verschillende WUR-locaties gingen tussen 24 juni en 1 juli op pad om soorten te tellen.

Met een telefoon in de hand en soms ook een vlindernet of verrekijker waren studenten en medewerkers druk bezig om de natuur in eigen omgeving vast te leggen. Uitgedaagd door de Wageningen Biodiversity Challenge probeerden ze in een week tijd zoveel mogelijk soorten te tellen. De meeste soorten werden in kaart gebracht op de Wageningen Campus, maar ook in Lelystad, Leeuwarden en Den Helder deden collega’s mee aan de Challenge. Op waarneming.nl werd de score bijgehouden.

Boeiende soorten

Twee zeer zeldzame soorten die waarnemers rondom de Wageningse campus tegenkwamen waren de klimopbremraap (plant) en afgeronde jeneverbesroest (schimmel). In Lelystad bij de Boerderij van de Toekomst werd onder andere dubbelkelk (plant) gezien. Van de Dairy Campus in Leeuwarden kwam een mooie foto van een roek. En de collega’s in Den Helder zagen, hoe kan het ook anders, zilvermeeuwen en andere watervogels.

Bruinrode heidelibel - Thijs Fijen

Sommige soorten hebben bijzondere namen. De platworm ‘lugubere glijer’ zorgde voor hilariteit tijdens de aquatische excursies. Maar ook de ‘huismoeder’ (vlinder), ‘tripmadam’ (sedum) en het ‘pinguintje’ (motvlinder) konden op een glimlach rekenen.

De meest gevonden soort is trouwens de gewone brunel (prunella vulgaris), een plantensoort; die werd 17 keer ingevoerd. De meest fanatieke deelnemer was universitair docent Thijs Fijen: hij telde ruim 100 soorten.

Wageningen Biodiversity Challenge

De Wageningen Biodiversity Challenge is een evenement dat in 2021 voor het eerst werd georganiseerd. Toen telden we met een klein groepje al ruim 750 soorten. Door hopelijk jaarlijks te gaan tellen, kunnen we trends in biodiversiteit door de jaren heen volgen.

Gouden kegelbij - Reinier de Vries

Biodiversiteit

Het gaat wereldwijd slecht met de biodiversiteit. Een miljoen soorten dreigen uit te sterven in de komende decennia (IPBES 2019). Daarom is het belangrijk dat onderzoek en onderwijs over biodiversiteit zoveel mogelijk mensen bereikt. Door samen soorten te ontdekken en te tellen, leer je meer over de natuur in je eigen omgeving, wat bijdraagt aan het enthousiasme voor behoud en bescherming.