Vertrek hoogleraar Thea Hilhorst

29 juni 2017

Per 1 juli 2017 verlaat prof.dr.ir. Thea Hilhorst, hoogleraar Humanitarian aid and reconstruction, Wageningen University. Zij zal haar werkzaamheden voortzetten bij het Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag, onderdeel van Erasmus University Rotterdam, waar zij al sinds 2015 (deels) aan verbonden is.

Thea Hilhorst is sinds 1992 verbonden aan Wageningen University. Na haar cum laude promotie over NGO’s in 2000, heeft zij samen met Georg Frerks disaster studies aan Wageningen opgebouwd. Zij heeft in Wageningen 23 promotieprojecten gerealiseerd over aspecten van humanitaire crises en interventies. Met 13 promotiekandidaten uit landen die regelmatig worden getroffen door rampen en conflicten heeft zij een substantiële bijdrage geleverd aan de lokalisering van rampenstudies. Haar onderzoek en partnerschappen in de Democratische Republiek Congo hebben geleid tot de oprichting van het Research and Expert Centre of Gender and Development (CREGED) in Bukavu, Congo. Zij heeft in 2009 de International Humanitarian Studies Association opgericht. In 2015 heeft Thea Hilhorst de prestigieuze VICI beurs gewonnen met een onderzoek over situaties waar rampen en conflicten tegelijk voorkomen. Met deze beurs heeft zij de overgang gemaakt naar ISS.

Als Wageningse hoogleraar heeft Thea Hilhorst disaster studies nationaal en internationaal op de kaart gezet. Wageningen University dankt haar voor haar jarenlange inspirerende inzet in onderwijs en onderzoek en wenst haar alle succes toe bij ISS.