W&T-Conferentie inspiratiebron voor wetenschap in de klas

Published on
12 november 2015

Pabostudenten, leerkrachten en andere basisschoolmedewerkers kwamen bijeen op de W&T-Conferentie georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Een lezing en vijf verschillende workshops inspireerde ze om meer met wetenschap en techniek aan de slag te gaan in de klas.

Mierensteden
De openingslezing werd gegeven door Stephan Mantel van het Bodemmuseum in Wageningen. Met spectaculaire verhalen en filmpjes over mierensteden en de kleurrijke aard van de bodem illustreerde hij hoe belangrijk de bodem is voor mensen en dieren.

Modder
“Dit ga ik in de klas ook doen!” Roept een leerkracht die met haar handen in de modder staat. Met een plastic bak, zand en groengekleurd water ontdekt ze dat de loop van een rivier heel verrassend kan zijn. Stichting C3 laat zien dat met simpele proefjes alle leerlingen met wetenschap bezig kunnen zijn. “Het gaat vooral om de verwondering en het stellen van vragen”, zegt een medewerker van Stichting C3.

Dit ga ik in de klas ook doen!
Bezoekster van de W&T-Conferentie

Wormenhotel
In een ander laboratorium pakt een pabostudente een regenworm vast, ze gilt: “Hij is zo sterk en dik!” Waarna ze het beestje in een doorzichtige koker met verschillende lagen zand legt. Ze maakt een wormenhotel en kan over twee weken aan haar klas laten zien hoe de regenworm door de verschillende lagen zand heeft bewogen.

Grondboren op de campus
Ook de andere twee workshops zijn interactief: drolletjes tellen van een pissebed en grondboren op de campus van Wageningen. De bodemprofielen worden met trots naar de afsluitende borrel gebracht. “Ik heb ontdekt dat het helemaal niet zo moeilijk is om wetenschap de klas in te brengen”, vertelt een pabostudente. “Je moet het gewoon klein houden en koppelen aan reguliere lessen. Het is al snel spectaculair.”

Lezing 'De bodem leeft'

Bekijk de lezing 'De bodem leeft' door Stephan Mantel (42:55 minuten).

Bekijk de introductie, door Margriet van Vianen (2:50 minuten).

Mogelijkheden voor wetenschap in de klas