WUR krijgt leiding over insectenonderzoek van 3,5 miljoen euro

12 juni 2019

Hoogleraar Marcel Dicke van Wageningen University & Research (WUR) krijgt de coördinatie over een groot, nieuw onderzoek hoe insecten als veevoer kunnen worden ingezet. Dat heeft de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) bekend gemaakt. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met partners, waaronder Universiteit Groningen, NVWA, insectenbedrijven en de Rabobank.

Naast de bijna 3,5 miljoen euro steekt ook de insectensector zelf geld in het onderzoek. Samen met de partners gaat WUR kijken hoe insecten als een soort ‘minivee’ gekweekt kunnen worden om te dienen als duurzaam veevoer in een circulaire economie. Dat doet de onderzoeksgroep door de productie van insecten te onderzoeken op het gebied van gezondheid, welzijn en intrinsieke waarde. Daarnaast meten ze de gezondheid en het welzijn van pluimvee dat de insecten als voer krijgt én wordt onderzocht wat de economische robuustheid is van de nieuwe insectensector.

Het nieuwe insectenonderzoek is onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) financiert NWO sinds 2018 onderzoek in het kader van de NWA. In totaal doet WUR dit jaar mee aan vier NWA-projecten. Bij de overige drie projecten hebben andere organisaties de leiding, maar is de kennis van Wageningse onderzoekers wel essentieel.

Voor meer informatie, lees het uitgebreidere bericht: