WUR stimuleert onderzoek naar efficiëntere fotosynthese

24 maart 2022

Planten gebruiken maar 1% van het zonlicht voor fotosynthese. Kan dat niet efficiënter? Als dat lukt, kunnen telers wellicht veel meer aardappelen, cassave of maïs oogsten per vierkante meter. Wageningen University & Research gaat zich de komende jaren nog meer inspannen om werk te maken van efficiëntere fotosynthese.

Bestuursvoorzitter Louise O. Fresco noemde de verbetering van fotosynthese in 2015 ‘de Heilige Graal van de landbouw.’ WUR doet volop mee aan de zoektocht, bijvoorbeeld door planten als de grijze mosterd te bestuderen. Die plant zet 5% van het ontvangen zonlicht om in bouwstoffen, en Wageningse wetenschappers willen weten hoe dat werkt. Deze kennis moet de komende jaren worden vertaald naar voedselgewassen zoals aardappel en cassave. Bovendien moet er goed worden gekeken naar wat planten precies doen met de extra bouwstoffen, aldus programma-ontwikkelaar René Klein Lankhorst: ‘Je hebt niks aan aardappelplantjes die vijf meter hoog zijn, maar kleine aardappeltjes hebben.’

Tijdens de Dies Natalis werd bekendgemaakt dat particuliere schenkers en WUR samen 62 miljoen euro investeren in een nieuw instituut voor fotosynthese. Het instituut heeft een concrete doelstelling: over tien jaar moet er minstens één gewas zodanig zijn verbeterd dat de efficiëntie van fotosynthese is verdubbeld. Verder maakt WUR deel uit van het grote Europese consortium Fotosynthese 2.0. Onder die vlag werken meer dan 50 universiteiten en instituten uit 17 landen samen.

Lees het artikel in Resource