WUR team in iGEM-competitie: Proberen darmkanker op te sporen met bacterie

7 juni 2022

International Genetically Engineered Machine (iGEM), de jaarlijkse competitie georganiseerd door de iGEM Foundation is weer gestart. Het doel van deze competitie is het oplossen van wereldwijde problemen met behulp van synthetische biologie. En met de Grand Jamboree in Parijs in oktober in het vooruitzicht, is het team van Wageningen University and Research (WUR) al begonnen met het werken aan hun project.

Dit jaar bestaat het WUR-team uit 11 enthousiaste studenten uit de Biotechnology, Biology en Molecular Life Sciences masters. Begeleid door even enthousiaste begeleiders van de leerstoelgroepen Microbiologie en Systems and Synthetic Biology. Hun project heet ‘Colourectal’ en heeft als doel om een nieuwe generatie diagnostische methode te ontwikkelen om darmkanker in een vroeg stadium te detecteren. Dit aan de hand van gekleurde ontlasting, waar de naam van het project zijn naam aan dankt.

Colourectal

Momenteel is darmkanker de op twee na meest voorkomende en de op een na dodelijkste vorm van kanker wereldwijd. Een van de redenen hiervoor is dat er geen diagnostische testen zijn die gevoelig en accuraat genoeg zijn om darmkanker op te sporen. Daarbij gaat de diagnostische test gepaard met een invasieve kijkoperatie die niet vaak gedaan wordt, wat leidt tot een vertraagde diagnose. Daarom heeft Colourectal als visie om een niet-invasief diagnostisch hulpmiddel te ontwikkelen dat het mogelijk maakt om darmkanker vroeg te detecteren en dagelijks te checken.

Teamfoto iGEM

Team Journey

Het team zal dit probleem aanpakken door het gebruik van de uitgebreide gereedschapskist van technieken uit de synthetische en moleculaire biologie. Buiten het lab gaat het team in gesprek met belanghebbenden, bedrijven en het publiek, om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Het doel is om het project aan belanghebbenden te presenteren, een gesprek aan te gaan en hun feedback te integreren, om zo de test te verbeteren en af te stemmen op hun wensen.

Woord van de team captain

Team captian Max: “Na een ruime twee maanden brainstormen over veel verschillende ideeën zijn we allemaal erg verheugd om aan de slag te gaan met ons project en onze visie met de wereld te delen. Het kiezen van het definitieve project was moeilijk vanwege de vele mogelijkheden, maar ik heb steeds er meer vertrouwen in naarmate we Colourectal verder ontwikkelen. Hoewel Colourectal misschien ambitieus lijkt, krijgen we de kans als team om de grenzen van synthetische biologie verleggen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Aan het eind van iGEM hopen wij het mogelijk te maken darmkanker te detecteren en signaleren met behulp van onze bacterie en zo doende te laten zien wat allemaal mogelijk is met de natuur ’s eigen bacteriële gereedschapskist.”