WUR verkoopt belang in spin-off Surfix

8 mei 2019

Wageningen University & Research (WUR) verkoopt haar belang in coatingbedrijf Surfix aan marktpartijen Qurin Diagnostics en LioniX International. WUR blijft wel betrokken bij de verdere groei van haar spin-off. De verkoop past in het beleid van WUR om kennis vanuit de universiteit verder te ontwikkelen en beschikbaar te maken voor het bedrijfsleven om zo economische waarde te creëren.

Surfix, in 2011 opgericht als WUR spin-off, ontwikkelt speciale coatings op basis van Wageningse kennis, en brengt deze op de markt. Deze zogeheten nanocoatings zijn vooral interessant voor bedrijven die biosensoren ontwikkelen: sensoren die buiten het lichaam allerlei dingen meten als ze in contact komen met biologisch materiaal. Zo zijn Qurin en LioniX al een tijdje bezig met een biosensor die in een vroeg stadium kanker kan detecteren in urine. Een soort plastest, maar dan niet om zwangerschap te ontdekken maar kanker. Om die sensor zó gevoelig te maken dat dat ook daadwerkelijk lukt is de speciale coating van Surfix van groot belang. Dat is dan ook de voornaamste reden voor Qurin en LioniX om Surfix over te nemen.

Biosensor

Sebastiaan Berendse, directeur Waardecreatie van WUR, is blij met de verkoop van Surfix, die hij een logische stap vindt: “Prachtig om te zien hoe dit jonge bedrijf impact in de praktijk realiseert en tegelijk ook de omgeving rond de WUR verrijkt. Zo is en blijft het bedrijf gevestigd op de campus en maakt Surfix gebruik van onze faciliteiten. Het bedrijf staat op een kruispunt in zijn ontwikkeling en kan met de nieuwe aandeelhouders een volgende stap maken die de producten en het bedrijf verder laat groeien. Met toepassingen als vroege diagnostiek en gepersonaliseerde geneeskunde zit Surfix met haar coatings precies in de kern van ons OnePlanet-initiatief met Imec, Radboud Universiteit en Radboudumc. Deze ontwikkeling sluit ook heel mooi aan bij de plannen die we hebben voor de komende jaren zoals ze staan beschreven in ons Strategisch Plan.

Zolderkamer

Luc Scheres is directeur van Surfix én gepromoveerd in Wageningen. Hij vindt het fantastisch om te zien hoe zijn bedrijf de laatste jaren is gegroeid: “Binnen de onderzoeksgroep Organische Chemie van hoogleraar Han Zuilhof werd al vóór 2011, en trouwens ook nu nog, intensief gewerkt aan zogeheten oppervlakte-modificatie. Daardoor was er 8 jaar geleden al heel veel kennis en ervaring aanwezig. Op een geven moment werd het de hoogste tijd om niet alleen academisch, maar ook commercieel met nano-coatings aan de slag te gaan. Na afronding van m’n PhD vroeg Han of ik interesse had om hierin een bedrijf op te zetten. Met twee ervaren investeerders en een ervaren hoogleraar aan boord durfde ik dat wel aan. Zo zijn we Surfix gestart. Ik zat eerst thuis op zolder om de oprichting van het bedrijf te organiseren, maar al snel ben ik een lab gaan huren van WUR. We zijn destijds met twee stagiaires begonnen, en nu, acht jaar later, zijn we met twaalf mensen aan de slag.”