WURld Dialogue: Hoe voeden we de groeiende megasteden in de wereld? Met meer, maar vooral gezonder voedsel

27 juni 2018

Niet voedselzekerheid, maar voedselwaarde staat onder druk, bleek tijdens de WURld Dialogue van WUR op 23 juni. Prioriteit 1 is: verminder de voedselwoestijnen.

Tijdens de WURld Dialogue ging rector magnificus Arthur Mol in debat met alumni en deskundigen uit China, Ethiopië, Latijns-Amerika en de Verenigde Staten die via live stream verbonden waren met de campus. Ze bespraken met elkaar de uitdaging van wereldwijde voedselvoorziening.

Aangezien de meeste megasteden op dit moment in ontwikkelingslanden ontstaan, is de beschikbaarheid van voedsel voor de tientallen miljoenen stedelingen de eerste zorg. ‘De bevolking in mijn stad groeit elk jaar met 7 procent’, stelde alumnus Laurant Sedogo. ‘Ondertussen komt er minder land beschikbaar voor landbouwproductie. Er ligt een enorme opgave om de productiviteit en infrastructuur in de voedselketens te verbeteren’, aldus de oud-landbouwminister uit Burkina Faso, die in de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba een zaal toesprak.

> Lees het hele verhaal 'Niet voedselzekerheid, maar voedselwaarde staat onder druk' op resource.wur.nl, het online magazine voor studenten en medewerkers van Wageningen University & Research.